Met deze 5 inzichten draait jouw webshop overuren tijdens Holiday Season

Het vierde kwartaal, ook wel Holiday Season genoemd, staat in het teken van veel actiedagen, uitverkoop en brengt een hoge aankoopintensiteit met zich mee. Webshops, retailers, marketplaces zoals Bol.com en techwarenhuizen zoals Media Markt gooien met kortingen van 30% tot wel 80% om de grote massa korting jagers te verleiden. Zo is er Singles Day (11 november), Black Friday (of week 27-11), Cyber Monday (30 november), Kerst (Boxing Day 26-12) en wat Facebook hanteert als Q5: de periode tussen kerst en half januari.

In deze periode geven veel merken hoge kortingen; de ene nog meer dan de ander. Het aantal advertenties op Google, Social Media en TV stijgt explosief waardoor ook de advertentiekosten stijgen. In praktijk is deze investering het altijd waard, maar gezien de ontwikkelingen dit jaar vraagt Holiday Season wellicht om een andere aanpak. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar bent en je de juiste doelgroep target met acties passend bij jouw merk? Hier 5 inzichten om jouw strategie optimaal in te steken:

Inzicht 1: Versnelling groei online shoppers

Facebook benoemde in hun Webinar ‘Holiday Season – Unwrapped’ veelvuldig de impact van COVID-19. Hierin ging het om de transitie van offline naar online shoppen en welke invloed de terughoudendheid van het consumentengedrag zou hebben op de aankoopbereidheid tijdens het kerstseizoen. Vooral de doelgroepen ‘Gen X’ (41-55 jaar) en ‘Boomer’ (56-67 jaar) zijn veel meer online gaan ontdekken, onderzoeken en kopen. Voor COVID-19 shopte 75% van Gen X en 72% van de Boomers online. Na COVID-19 is dit percentage met 10%. gestegen.

Conclusie: COVID-19 heeft de groei van het online shoppen verder versneld.

Het is ook deze – wat oudere – doelgroep die aangeeft dat websites vaak moeilijk en ongemakkelijk zijn. 70% geeft aan dat het belang van een convenient experience groot is. 85% geeft hierin aan dat de laadsnelheid van een webshop een significante (negatieve) invloed heeft op de aankoopbereidheid. Een webshop zo simpel mogelijk insteken behoud de sleutel tot succes en zorgt ervoor dat jij deze nieuwe doelgroep voor je wint.

Inzicht 2: Ontvankelijkheid nieuwe producten groeit

Facebook geeft aan dat 1/3e van de consumenten online een nieuw product of merk heeft uitgeprobeerd tijdens COVID-19 lockdown. In heel 2019 was dit in totaal 57%. Doordat Window Shopping tegenwoordig meer online gebeurt verschuift de ontdekking van nieuwe producten of diensten ook meer naar online. Online is tevens de plek waar veel meer aanbieders bij elkaar komen dan in het winkelcentrum: het wordt makkelijker om in aanraking te komen met onbekende producten of merken. De ontdekking van nieuwe producten en merken verandert mee, zo neemt

  • samplen af;
  • winkelcentra bezoek af;
  • het bezoeken van je favoriete winkel af.

Door de groeiende ontvankelijkheid van nieuwe producten en merken voorspelt Facebook dat je middels discovery ads de consument kunt ondersteunen om te ontdekken van welke producten of merken zij in de toekomst mogelijk zouden kunnen houden. 35% gebeurt via search (Google Ads, Shopping), 24% via reguliere Facebook/Instagram advertenties, (organisch en paid) en 17% via TV. Een combinatiestrategie via verschillende kanalen zou ervoor kunnen zorgen dat jij zichtbaar bent op de plekken waar jouw potentiële doelgroep dagelijks zoekt.

“The internet lets you buy anything you can buy in New York: it doesn’t let you shop like you can in New York” 

– Benedict Evans, Global Analyst, January 2020

Inzicht 3: Vroegtijdig plannen van aankopen

De eerste E-commerce dag van Holiday Season is Singles Day (11/11, vaak met 11% korting). In de bovenstaande grafiek laat Facebook zien op welk moment een percentage van de doelgroep al op zoek is naar een bepaald soort product. Voor de aanvang van Singles day heeft 50% van de consumenten al plannen voor live events, 50% weet al wat voor kleding zij gaan kopen en 40% weet al wat voor technologische apparaten zijn willen aanschaffen (en waar). Facebook geeft aan dat een heldere opportunity is om de marketingactiviteiten vroeg in november al op te schalen om een competitief voordeel te bemachtigen. Wanneer jij als merk of product al in het overwegingsproces wordt meegenomen van de consument is de kans aannemelijker dat het product of dienst uiteindelijk bij jou afgenomen wordt.

Inzicht 4: Mindere economische periode boost aankoopbereidheid

67% van de ondervraagde online shoppers heeft aangegeven grote uitgaven uit te hebben gesteld wegens de COVID-19 uitbraak. Hiervan is 30% kleding gerelateerd, 15% meubels en 14% huishoudelijke apparaten. Met dit feit in gedachten en kijkende naar campagnes rondom Black Friday zie je vaak kledingwinkels, elektronica giganten zoals Media Markt, en marketplaces zoals Bol.com acties opzetten om deze producten te promoten. Facebook geeft tevens aan dat Mega-Sales het moment zou kunnen zijn waar (online)shoppers op wachten. 45% van de ondervraagden die technologie-gerelateerde aankopen hebben uitgesteld wachten nu op promoties. 

Waar voorheen vooral de wat jongere consument actiegericht shopte, worden nu ook de generaties van 41-67 steeds bewuster van het feit dat je niet de hoofdprijs hoeft te betalen, waardoor Holiday Season nog wel eens goed voor hen zou kunnen uitpakken.

Inzicht 5: Logistieke nachtmerrie met Holiday Season

Black Friday was vorig jaar een groot succes. Waar de omzet van webshops keer vier gingen, waren postorderbedrijven zoals DHL en PostNL compleet overrompeld door het aantal online bestellingen. Gezien de online ontwikkelingen dit jaar: 1) meer oudere mensen online, (2) vaker online ontdekken, (3) meer consumenten maken vroegtijdig hun aankoop planning en (4) bijna de helft van de shoppers die grote bestellingen dit jaar hebben uitgesteld wachten op grote acties, is de kans groot dat Q4 dit jaar ontploft. 

De kans is groot dat de online consument dit jaar vroegtijdig beslist waar ze wat gaan bestellen en zodra promotiecampagnes online staan in november al overgaan tot aankoop. Niet alleen verzekeren zij zich daarmee van een goede deal, tevens is de kans groot dat de aankoop voor sinterklaas en/of kerst al in huis is: teleurstelling voorkomen. Het inzicht dat de consument zich al in een vroeg stadium oriënteert biedt kansen voor webshops om in het oriëntatieproces al top-of-mind te zijn bij de online consument: de groep die dit jaar groter is dan ooit. Begin op tijd, wees zichtbaar, communiceer duidelijk en zorg voor een webshop die geoptimaliseerd is voor snelheid en gemak.

Hulp nodig met je online strategie of de optimalisatie van jouw webshop? Vraag een vrijblijvend online scan aan en ontvang deze week nog een conversierapport.

Ontvang nu een conversierapport

Wil je weten wat je kunt verbeteren? Meld je aan en:

✓ Ontvang binnen 5 werkdagen een rapport
✓ Krijg persoonlijk op maat gemaakt
✓ En dat geheel vrijblijvend

Ontvangt het rapport

Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring