020 2 141 009

Advertenties op LinkedIn: dit zijn de mogelijkheden

LinkedIn is in de afgelopen jaar enorm gegroeid. Inmiddels telt het medium meer dan 500 miljoen internationale gebruikers en staat het medium op nummer vier in de lijst met meest gebruikte sociale media. Adverteren via LinkedIn kan dus zeker een goede zet zijn, mits je het succesvol doet natuurlijk. Optimoose helpt je op weg en zet verschillende advertenties van LinkedIn op een rij.

Voordat we dieper duiken in de wereld van advertenties via LinkedIn: heeft jouw bedrijf al een pagina op het medium? Dit is namelijk een vereiste om te kunnen adverteren. Is dit (nog) niet het geval? Klik hier om je bedrijf direct aan te melden.

Zoals we aan het begin al zeiden: adverteren via LinkedIn kan een goede zet zijn, mits je deze op een effectieve en passende manier inzet. De juiste strategie begint al bij het kiezen van de juiste advertentievorm. Een goed begin is immers… Precies! LinkedIn biedt namelijk vijf verschillende soorten advertenties aan:

1. Gesponsorde content

Dit is waarschijnlijk de meest bekende manier. Jouw advertentie, dit kan een foto alleen zijn, foto met tekst of video wordt vertoond in de tijdlijn van andere gebruikers. Via jouw eigen campagnebeheerpagina bepaal je welke doelgroep jouw advertentie te zien zal krijgen. Extra voordeel: je kan kiezen om in te zetten om bepaalde leeftijden, maar ook hele bedrijfstakken aanspreken.

2. Gesponsorde ‘InMail’

Met deze optie kun je persoonlijke ‘mails’ sturen naar LinkedIngebruikers. Jouw zogenoemde ‘InMails’ worden alleen verstuurd naar actieve gebruikers. Deze optie is extra aantrekkelijk als je gepersonaliseerde uitnodigen voor Webinars of andere evenementen wil versturen. Maar het leent zich ook goed voor het promoten van je eigen downloadbare e-books bijvoorbeeld. Ook bij deze vorm van adverteren bepaal je zelf welke doelgroep het te zien krijgt.

3. Tekstadvertenties

Tekstadvertenties zijn een snelle en eenvoudige manier om verkeer naar je LinkedIn-pagina of website te verkrijgen. De advertentie bestaat uit een aantrekkelijke kop, een korte beschrijving en een afbeelding. Teksten zonder visuele content trekken namelijk nog altijd minder aandacht dan de versies mét een interessante afbeelding. Tekstadvertenties zijn handig voor als je een vacature wil promoten of op een laagdrempelige manier kennis wil maken met adverteren via dit medium. Je kunt immers snel aan de slag en zelf bepalen hoeveel budget je hieraan maximaal uitgeeft. Zo kun je zelfs met het kleinste bedrag adverteren op LinkedIn.

Optimoose voorbeeld LinkedIn

4. ‘Dynamische’ advertenties

Deze advertenties worden gegenereerd op basis van de activiteit van jouw publiek. En ook hier bepaal je zelf wie jouw publiek vormt, door je eigen doelgroep te bepalen. Dit komt nogal abstract over hé? Geen zorgen, we leggen het graag wat uitgebreider uit:

Als je een vacature hebt die je graag onder de aandacht wil brengen dan is het fijn als deze gezien wordt door mensen die op zoek zijn naar een baan. Toch? De Dynamische advertenties van LinkedIn zorgen ervoor dat jouw boodschap terecht komt bij de juiste personen. Als iemand binnen jouw doelgroep valt en vaak vacatures bekijkt, dan krijgt het jouw advertentie ongetwijfeld te zien. Maar heeft deze persoon in de tussentijd een baan geworden? Dan is jouw vacature zo ‘dynamisch’ dat het zich aanpast en deze persoon niet meer ‘aanspreekt’.

Extra voordeel: je kunt naast je eigen advertentietekst ook een call-to-action kiezen. Deze vorm van adverteren is vooral handig voor het opbouwen en uitbreiden van je netwerk én om die ene werknemer waar je naar zoekt te bereiken.

5. Gesponsorde video’s

Het heeft even geduurd, maar sinds vorige maand kunnen bedrijven nu ook gebruik maken van video’s om de aandacht van hun doelgroep te trekken. Zo heb je nog meer keuze en kun je kiezen voor de optie die het beste bij jouw bedrijf past.

Nog even alle advertenties op LinkedIn op een rij:

1. Gesponsorde content;
2. Gesponsorde ‘InMail’;
3. Tekstadvertenties;
4. Dynamische advertenties;
5. Video’s

Wil je nog meer weten over LinkedIn voor je bedrijf? Hier kun je lezen over de voordelen en volgende week leggen we op onze blog van begin tot eind uit hoe je een advertentie op LinkedIn opzet.