020 2 141 009

Dit is de nieuwe functie van Instagram: Instagram Shopping

07 May 2018

Instagram komt binnenkort met een nieuwe functie waardoor het nóg aantrekkelijker wordt om het medium te gebruiken voor je bedrijf. Waar gebruikers eerst via omslachtige wegen moeite moesten doen om een product aan te schaffen kan dat nu met slechts één klik dankzij Instagram Shopping. Wij leggen je alles uit over deze nieuwe functie.

Instagram opnemen in je marketingstrategie kan ervoor zorgen dat je bedrijf nog meer gezien wordt. Niet alleen omdat het wetenschappelijk bewezen is dat mensen beelden sneller verwerken dan tekst, maar ook omdat het medium het hoogste merkbetrokkenheidspercentage van alle sociale media heeft. Daar kun je als bedrijf, met de juiste strategie, goed gebruik van maken. En met de nieuwe functie van Instagram Shopping kun je jouw bedrijfspagina op Instagram zelfs nog effectiever inrichten. Gebruikers kunnen nu direct iets kopen vanuit een afbeelding op jouw profiel.

Hoe ging dat eerst?

Als bedrijven (of andere gebruikers) voorheen iets te koop zetten op hun Instagramfeed, dan was het noodzakelijk om te verwijzen naar de ‘link in bio’. De zogenoemde ‘bio’ staat op de profielpagina en staat maar één link tegelijk toe. Wil je als bedrijf dus twee producten tegelijk aanbieden via Instagram? Dan was dat tot voor kort niet mogelijk.

Ook zorgde de #linkinbio ervoor dat gebruikers een extra handeling moesten uitvoeren om iets aan te schaffen. Als iemand scrolt door zijn tijdlijn en er verschijnt iets wat ze willen hebben, dan moest een potentiele klant eerst naar de profielpagina van het bedrijf om via die link door te klikken naar een verkooppagina. Het zal je niet verbazen: internetgebruikers haken nogal snel af. Dus ook bij deze relatief kleine extra handeling.

Instagram Shopping

Dat is ook Instagram niet ontgaan, zo blijkt nu. Het medium heeft namelijk een functie gelanceerd waarmee gebruikers direct naar de verkooppagina van een product kunnen worden geleid.

Hoe werkt dat precies?

Je kunt als bedrijf items op een foto ‘taggen’ of in het Nederlands: labelen. Zoals in het voorbeeld hierboven. Gebruikers kunnen dan met één tik op afbeelding zien welke items er te koop staan en wat ze kosten. Als ze direct op actie over willen gaan kunnen ze op het label klikken en zo direct doorgaan naar verkooppagina. Hier kunnen ze uiteraard terecht voor meer informatie én voor het direct aanschaffen van het product.

Extra fijn: heb je al afbeeldingen op je bedrijfsprofiel staan en wil je gebruik maken van Instagram Shopping? Dat kan! Deze functie kan namelijk ook met terugwerkende kracht worden toegepast.

Kan ik onbeperkt producten taggen?

Er zijn grenzen, ook bij Instagram Shopping ;). Het medium heeft een maximum ingesteld van vijf tags per foto. Dus plaats je één foto of afbeelding? Dan kun je maximaal vijf items direct verkopen. Maar als je ervoor kiest om vijf foto’s in één bericht te plaatsen (en dus gebruik te maken van de slideshow), dan mag je maximaal twintig producten tegelijk te koop aanbieden.

Wanneer kan ik gebruik maken van Instagram Shopping?

Hoewel de nieuwe functie nog niet in alle landen beschikbaar is, is Instagram Shopping wel al te gebruiken in Nederland. Je bedrijf moet wel goedgekeurd zijn door Instagram voor je aan de slag kunt. Hier lees je alles over hoe je die goedkeuring kunt krijgen.

Meer lezen?

Wist je dat we ook een blogpost hebben geschreven over de voordelen van adverteren via Instagram en over het nieuwe algoritme van Instagram? Nog meer kennis om alles uit je profiel te halen.

Liever over andere onderwerpen lezen? Dat kan op onze blog.