Data en Meten

Het meten van de juiste relevante data is een hele klus. Want niet alle data is relevant, en niet alle relevante data is zonder technische ondersteuning makkelijk bloot te leggen, laat staan analyseerbaar te maken. Dit is hoe wij data voor jou inzichtelijk maken:

Voordelen van data inzichtelijk maken

  • Meten is weten via persoonlijk dashboard.
  • Inzichtelijk wat elke euro oplevert.
  • Leer je doelgroep kennen, wat doen zij.
  • Terugkoppelen naar stakeholders.

Meetplan maken

Meten is weten, maar niet zonder plan. Een plan zorgt er voor dat we weten wat we meten, maar nog belangrijker; waarom we meten, en hoe. In eerste instantie is het belangrijk om vast te stellen wat er precies gemeten moet worden: welke acties dragen bij aan het behalen van doelstellingen? Daarna maken we onderscheid in macro- en micro doelstellingen. Dit wil zeggen dat de hoofddoelstellingen onderverdeeld worden in kleinere doelstellingen. BJ Fogg beschrijft in zijn gedragsmodel dat in sommige gevallen de drempel om tot actie over te gaan verlaagd moet worden.

Bied je bijvoorbeeld dure complexe diensten aan? Dan zal een websitebezoeker zich niet direct aanmelden. Wel is de kans dat diegene zich inschrijft op een nieuwsbrief of een brochure download een stuk groter. Met die informatie kunnen we daarna de drempel om zich in te schrijven strategisch verlagen. Dit werkt ook met de aankoop van een product: moet iemand langer nadenken? Laten we de aankoopdrempel verlagen met micro-conversies.

Google Tag Manager

Normaliter gaat het plaatsen van technische scripts allemaal via jouw website/development partij. Maar door de komst van Google Tag Manager kunnen wij marketeers alle connectors plaatsen zonder tussenkomst van derden. Hierdoor kunnen we snel schakelen en maken we jouw gehele website traceerbaar. Hierbij kan je denken aan het meten van bepaalde evenementen door gebruikers op de website zoals het klikken op bepaalde knoppen, het aanmelden voor een nieuwsbrief of een andere zogeheten ‘Call to Actions’ (CTA’s). Tot slot kunnen we website functionaliteiten doorvoeren zoals chatfuncties, analysetools en mouse-tracking.

Google Analytics

De meest meest gebruikte tool van Google: Google Analytics, biedt een all-round inzicht in het verkeer: waar komt een gebruiker vandaan, welke pagina’s heeft diegene bezocht, zijn er macro- of micro conversies behaald of heeft deze gebruiker een aankoop gedaan. Daarvoor zorgt Optimoose dat de vooraf bepaalde doelen geïntegreerd worden in Google Analytics, om zo de voortgang te kunnen bewaken en volledige transparantie te kunnen bieden: hierdoor zie jij wat wij zien.

Voorbeelden van doelen (conversies) zijn: het verrichten van een aankoop, het invullen van een contactformulier of het uitvoeren van een andere handeling. Het meten van conversies is essentieel om resultaten van marketinginspanningen in kaart te brengen. Je wil immers weten waar het geld heen gaat, en wij willen weten of we de goede dingen goed doen.

Event Tracking

Er vinden op jouw website geheid verschillende gebeurtenissen plaats. Iemand meld zich aan voor de nieuwsbrief, neemt contact op, vraagt een brochure aan of plaatst een aankoop. Door deze macro- en micro conversies te meten via Google Tag Manager en Google Analytics biedt Optimoose jou een overzicht waar al deze ‘evenementen’ worden bijgehouden. De technische implementatie kunnen wij voor jou uit handen nemen en binnen enkele uren inzichtelijk krijgen. Hierdoor weet jij:

  • hoeveel bezoekers er op de website komen;
  • hoeveel bezoekers een handeling uitvoeren;
  • hoeveel bezoekers er daadwerkelijk converteren.

Dashboarding

Omdat conclusies trekken uit de data van Google Analytics nog enige gevorderde kennis vereist, zetten wij alle data maandelijks om in Google Data Studio. Deze tool visualiseert (marketing)data van verschillende bronnen (Facebook, Google Ads en Google Analytics, maar ook Calltracking) in overzichtelijke dashboards. Hierdoor blijf jij altijd op de hoogte van de marketingprestaties van de nieuwe website in een oogopslag.

De voordelen van Google Data Studio zijn:

  • Het brengt data van verschillende bronnen bij elkaar in één dashboard.
  • Er is een naadloze integratie met andere producten van Google.
  • De data wordt iedere dag automatisch bijgewerkt.
  • Je kunt met meerdere mensen tegelijkertijd in het dashboard werken.
  • Duidelijk inzicht in de kosten per kanaal.

Elk kanaal brengt data met zich mee: Google, Facebook, jouw eigen website en zelfs wanneer iemand direct jouw bedrijf belt. Optimoose is meester in het combineren van alle datastromen in een overzichtelijke (maandelijkse) datastudio. Vanuit hier heb jij volledige transparantie in onze marketinguitingen, maar ook in alle resultaten. Wij hebben immers niets te verbergen. 

Wil jij meer met je data doen?

Meten is weten, maar niet zonder plan. Een plan zorgt er voor dat we weten wat we meten, maar nog belangrijker; waarom we meten, en hoe. Neem vandaag nog contact op!

Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring