020 2 141 009

SEO-tips waarmee je direct aan de slag kunt

Online gevonden worden, SEO en Google. Drie aspecten waar je als bedrijf tegenwoordig niet meer omheen kan. Je wilt immers online beter gevonden worden en daaraan kan een geoptimaliseerde SEO bijdragen. Google bepaalt vervolgens of je website voldoet aan hun eisen en biedt ook nog de mogelijkheid om met AdWords extra zichtbaarheid te kopen.

Nu kun je ervoor kiezen om een externe partij erbij te betrekken, maar je kunt ook zelf (ook als je een leek bent op dit gebied) heel wat bereiken.

Maar voor we beginnen met de SEO-tips:

Misschien weet je nog niet helemaal precies wat SEO is, wat het inhoudt en wat je er eigenlijk mee kunt. Dat is geen probleem. We hebben het namelijk in eerdere blogpost uitgelegd en die kun je hier teruglezen. En dan nu dé SEO-tips waarmee je direct aan de slag kunt:

1. Overzichtelijke artikelen

De ‘robots’ van Google zijn tegenwoordig zo goed dat ze teksten niet alleen beoordelen op lengte en zoekwoorden maar ook op de toegankelijkheid ervan. Eén grote lap tekst is niet echt aantrekkelijk waardoor bezoekers eerder je website zullen verlaten. En Google ziet alles, óók hoe lang iemand je site heeft bezocht. Zorg daarom voor kop-tags die belangrijke teksten benadrukken en aangeven wanneer er een nieuw onderwerp wordt aangesneden. Maar let op: ga niet onnodig strooien met kop-tags, want ook dat merken de robots van Google.

2. Interne links

Een interne link is en link naar een artikel of pagina op je eigen website. Bijvoorbeeld deze, waarmee we linken naar onze blogpagina. Door deze links te gebruiken krijgt je pagina meer waarde toegekend en daar wordt Google blij van. Want hoe waardevoller een pagina, hoe hoger deze verschijnt in zoekmachines als Google. Ook een fijne bijkomstigheid: bezoekers besteden door interne links vaak meer tijd op je website en ook dat zorgt voor extra credits. Maar… Zorg er wel voor dat de interne links die je gebruikt relevant zijn.

3. Kwalitatieve content

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar we willen dit zeker niet onbenoemd laten. Het schrijven van kwalitatieve content is ontzettend belangrijk als het gaat om het optimaliseren van je SEO. Het gaat er namelijk niet alleen om dát er iets op je website staat, maar ook dat het van toegevoegde waarde is. Zorg ervoor dat je doelgroep iets heeft aan jouw artikelen én vergeet niet je teksten overzichtelijk te houden zoals we bij de eerste SEO-tip benoemden.

Extra tip:

Schrijf tijdloze blogposts. Die zullen voor langere tijd van waarde zijn.

4. Responsive website

Een mobielvriendelijke website is net zo belangrijk als de ‘normale’ versie. Van de ruim 3 miljard internetgebruikers gebruiken namelijk zo’n drie miljoen alleen een telefoon om te surfen. Een responsive website is daarom onmisbaar geworden. En daarbij: er zijn in de afgelopen jaren vaker zoekopdrachten gedaan in Google vanaf een telefoon dan vanaf een desktop. Nóg meer reden om aan de slag te gaan met die mobiele versie dus. Vraag je je nu af of je website al mobielvriendelijk (genoeg) is? Via deze check van Google zie je meteen of jouw website voldoet aan de eisen die worden gesteld voor een mobielvriendelijke website.

5. Weet wat er op je website gebeurt

Het is goed om bij te houden hoeveel sales je genereert, maar vergeet ook niet het aantal bezoekers bij te houden. Door je website goed te analyseren kun je zien welke zaken nog meer geoptimaliseerd kunnen worden. Bezoeken er bijvoorbeeld al veel mensen jouw website maar klikken ze na vijf seconden al weg? Dan kun je daar effectief op inspelen. Of misschien ben je online al hartstikke goed vindbaar, maar blijven de sales nog uit. Dat kun je je met je strategie gaan focussen op conversie optimalisatie. Google Analytics is ideaal om dit soort statistieken bij te houden én gratis te gebruiken. En zoals we in de titel beloofden: je kunt er direct mee aan de slag.

Kortom:

1. Zorg voor overzichtelijke artikelen;
2. Maak gebruik van interne links;
3. Schrijf kwalitatieve content;
4. Denk aan de mobiele versie van je website;
5. Weet wat er op je site gebeurt.

Wil je nog meer SEO-tips of verder lezen over online vindbaarheid? Kijk op onze blog.