020 2 141 009

Dit is Visual Search, de nieuwe manier van zoeken

Het is cliché maar waar: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Dat ontgaat ook zoekmachines zoals Google niet. Daar kun je voortaan ook zoeken door slechts gebruik te maken van een afbeelding, zonder dat daar ook maar één woord of letter aan te pas komt. Optimoose legt deze nieuwe ontwikkeling verder uit.

Maar zoals altijd beginnen we bij het begin:

Wat is Visual Search?

Met Visual Search, ook wel visueel zoeken genoemd, is een afbeelding hetgeen waarmee je zoekt in een zoekmachine. Geen woorden, zinnen, vragen of andere vorm van tekst dus.

Klinkt nog een beetje onwerkelijk he? Geen zorgen, we leggen het uit aan de hand van een voorbeeld: stel je voor dat je bureau aan vervanging toe is en je een nieuwe wil kopen die hetzelfde is als het exemplaar dat je nu hebt. Dan kun je in woorden je bureau gaan beschrijven, maar je kunt er ook een foto van maken. Op basis van jouw afbeelding gaat de zoekmachine, die gebruik maakt van onder andere kunstmatige intelligentie om afbeeldingselementen te herkennen, op zoek naar een bureau dat identiek of bijna gelijk is aan die van jou.

Maar ook als je een kledingstuk spot op het internet dat je per se wil hebben. Ook hier kun je het omschrijven met woorden en daarmee proberen te achterhalen waar het product te koop is, maar nog makkelijker is om er een printscreen van te maken en via Visual Search verder te zoeken. Grote kans dat je direct een website vindt waar je jouw aankoop kan doen.

Hoe kan ik zelf van Visual Search gebruikmaken?

Wil je zelf gelijk gebruikmaken van Visual Search? Dat kan. Via een computer (of laptop) kun je simpelweg surfen naar images.google.com en daar op het icoon rechts in de zoekbalk te klikken. Vul een afbeeldings-URL in of upload een afbeelding en daar ga je!

Via je telefoon kun je gebruik maken van Google Lens, Google’s Visual Search tool. Dit lijkt nog gemakkelijker te werken dan de desktopversie: wanneer je de applicatie gebruikt richt je jouw camera op een gebouw, voorwerp of organisme en je krijgt de bijbehorende informatie.

Focus je de camera bijvoorbeeld op de Eiffeltoren? Dan verschijnen onder andere de openingstijden van het gebouw in je scherm. Maar ook als je meer informatie wil over een plant, product in de supermarkt of een film kun je de tool gebruiken. Volgens Google werkt de zoekfunctie zelfs bij een visitekaart, boek, herkenningspunt, schilderij in een museum en flyer.

Goed om te weten: Op dit moment werkt Google Lens alleen als de taal van je telefoon (of tablet) is ingesteld op Engels. En ook goed om te weten: niet alleen bij Google is zoeken met afbeeldingen mogelijk. Ook andere websites bieden ‘het nieuwe zoeken’ aan. Bij Bing en Pinterest bijvoorbeeld heb je ook geen woorden meer nodig.

Wat betekent Visual Search voor mijn SEO?

Ha, dat is een goeie vraag die wij graag beantwoorden. Door Visual Search is er een extra focuspunt bijgekomen om op te letten wanneer je jouw website wil optimaliseren op het gebied van SEO. We zetten de belangrijkste punten op een rij:

1. Comprimeren

Comprimeer (voortaan) afbeeldingen op je website zodat deze snel worden geladen. Dit kun je uiteraard ook met terugwerkende kracht. Op deze website kun je snel en gemakkelijk afbeeldingen kleiner maken.

2. Alt-tekst toevoegen

Voeg een uitgebreid(ere) alt-tekst toe bij afbeeldingen die je gebruikt. Hiermee kan Google zien waar de afbeelding over gaat. En vergeet ook niet je belangrijkste zoekwoord erin te verwerken uiteraard.

3. Optimaliseren

Denk aan het optimaliseren van afbeeldingen voor zowel desktop als mobiel. Dit wordt mede dankzij Visual Search nog belangrijker. Investeren in een responsive versie van je website wordt nu nóg meer de moeite waard.

4. Sitemap

Zorg dat je website een sitemap heeft voor afbeeldingen. Hiermee kan Google zien welke afbeeldingen op jouw website staan.

Goed om te weten:

Met Visual Search wordt specifiek zoeken nog gemakkelijker. Maar het is wel goed om te onthouden dat hoewel deze ontwikkeling één van dé trends is in 2018, de tool nog volop in ontwikkeling is. De complexe technologieën die achter de ontwikkeling schuilgaan vullen zichzelf beetje bij beetje met data. Toch lijkt één ding nu al zeker: wanneer Visual Search volledig ontwikkeld is, wordt deze tool nóg interessanter voor de (online) marketing-wereld.

Wil je nu al weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw website en Visual Search? Schroom vooral niet om contact met ons op te nemen.

Liever meer lezen over online vindbaarheid? Dan kan op onze blog.