Dit zijn de 4 belangrijkste SEO Trends van 2018

Om je website online vindbaar te maken, is het belangrijk om in te spelen op de wensen van Google. Die bepaalt met een algoritme welke websites bovenaan verschijnen in de zoekresultaten. En hoewel Google de criteria continu wijzigt en een deel zelfs helemaal geheimhoudt, kun je er met de informatie die er wél is alsnog voor zorgen dat jouw website goed gevonden wordt. Optimoose zet de belangrijkste SEO Trends van 2018 voor je op een rij.

1. Meer gesproken zoekopdrachten

Spraakgestuurd zoeken gaat een steeds grote rol spelen bij zoekmachines als Google. Door tactisch in te spelen op deze ontwikkeling zorg je ervoor dat je bedrijf, ook bij spraakgestuurde zoekopdrachten, goed gevonden blijft worden.

Aangezien we onze stem anders gebruiken dan het toetsenbord, gebruiken we ook een andere manier van zoeken als we de spraakfunctie gebruiken. Naast het optimaliseren van de gebruikelijke zoekwoorden, is het daarom in 2018 ook van belang te focussen op de optimalisatie van zogenoemde longtail zoekwoordcombinaties. Een spraakgestuurde zoekopdracht bestaat namelijk vaak uit een hele zin en niet meer uit slechts één zoekwoord. Gelukkig kan je hier goed op inspelen door bijvoorbeeld websitepagina’s te maken met veelgestelde vragen. Zorg ervoor dat je de vragen en antwoorden helemaal uitschrijft. Door deze longtail zoekwoordcombinaties wordt je website ook bij gesproken zoekopdrachten goed gevonden.

2. Mobiel krijgt voorrang

Google gaat in 2018 voorrang geven aan responsive websites. Dit zijn websites die net zo goed bereikbaar zijn via een computer of laptop als via een smartphone of tablet. Heb je (nog) geen mobiele versie van je website? Dan krijg je ‘strafpunten’ en haal je minder verkeer via de zoekmachine naar je website. Maar ook hier is een oplossing voor: zorg voor een mobiele versie van je website die écht werkt en vriendelijk is voor mobiele gebruikers. Dus niet slechts de pagina’s verkleinen of verticaal uitlichten. Daar neemt Google geen genoegen mee.

3. Gepersonaliseerde zoekopdrachten

Google en andere zoekmachines hebben een lange weg afgelegd waarbij de complexe zoekalgoritmen van tegenwoordig beetje bij beetje persoonlijker zijn geworden. In 2018 gaat Google weer een stapje verder en door gebruik te maken van Google Rankbrain. Dit is een zelflerend algoritme dat niet alleen kijkt naar zoekwoorden, maar ook naar de zoekgeschiedenis, demografische gegevens en persoonlijke voorkeuren van de persoon die een zoekopdracht uitvoert. En hoewel Google Rankbrain zo is ingesteld dat het zelf nieuwe patronen leert herkennen, kun je ook hier weer op inspelen.

Zorg ervoor dat je website relevante content bevat die van toegevoegde waarde is voor je doelgroep. Hierbij helpt het om tijdloze blogposts te schrijven. Dit zijn artikelen die altijd relevant blijven. Denk hierbij aan tips, handleidingen of pagina’s met veelgestelde vragen. Een goed geoptimaliseerd tijdloos artikel zal voor een constante stroom bezoekers zorgen en maakt je beter online vindbaar; een win-winsituatie.

4. Andere focus bij linkbuilding

Linkbuilding is een van de belangrijkste onderdelen bij SEO. Het is daarom belangrijk om in de gaten te houden wat Google als belangrijkste criteria ziet om websites (extra) goed online vindbaar te laten zijn. In 2018 ligt de focus op de kwaliteit van de links.

Voorheen zorgde een link van een website met autoriteit, zoals Huffington Post of New York Times voor pluspunten bij Google, maar die tijd is voorbij. De focus is verschoven naar relevantie: om je SEO in 2018 te optimaliseren, is het belangrijk dat de links van en naar je website relevant zijn voor jouw niche. Richt je daarom vooral op het bouwen van (langdurige) relaties met relevante bloggers en nieuwsbronnen. Google zal je bedrijf dan beter begrijpen en eerder associëren met het juiste onderwerp.

Kortom:

  • Speel in op de toenemende gesproken zoekopdrachten;
  • Vergeet niet voor goede mobiele versie van je website te zorgen;
  • Schrijf tijdloze content;
  • Zorg voor relevante links van en naar je website.

Wil je nóg meer lezen over het optimaliseren van je website? Lees verder op de blog van Optimoose.

Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring