020 2 141 009

9 essentiële tips om Facebook effectief in te zetten voor je bedrijf

30 April 2018

Facebook is een ideaal medium om je bedrijf nog zichtbaarder te maken. En misschien denk je Facebook al wel onder de knie te hebben omdat je het al jaren privé gebruikt. Maar waar je bij je persoonlijke Facebookpagina grotendeels je eigen regels bepaalt en waarschijnlijk geen targets hebt, gaat dat bij een bedrijfspagina toch net even iets anders. Optimoose geeft je 9 essentiële tips om Facebook effectief in te zetten voor je bedrijf.

1. Gebruik geen ‘gewoon’ gebruikersprofiel

Je kunt ervoor kiezen om een ‘gewoon’ gebruikersprofiel aan te maken en deze de naam te geven van je bedrijf, maar laten we eerlijk zijn:  het niet de meest effectieve manier om Facebook in te zetten voor je bedrijf. Integendeel juist, want Facebook heeft een aantal handige functies alleen voor bedrijfspagina’s beschikbaar gesteld. Zoals het inzien van de bezoekerscijfers, het maken van analyses, inplannen van berichten en doelgroepgerichte berichten plaatsen. En daarbij heeft een bedrijfspagina nóg een voordeel ten opzichte van een persoonlijk profiel: mensen hoeven geen vriendschapsverzoek te sturen. Ze kunnen zich met één simpele klik (op ‘Vind ik leuk’) verbinden met jouw bedrijf. Dat is net wat toegankelijker dan ‘toestemming’ vragen.

2. Zorg voor een herkenbare profielfoto

Een groepsfoto van het laatste bedrijfsuitje is natuurlijk heel leuk, maar erg herkenbaar is-ie nu ook weer niet. Kies daarom voor een profielfoto waaraan je publiek jouw bedrijf gemakkelijk kan herkennen. Dit kan het logo zijn, maar ook een slogan in de kleuren van je onderneming. Let er ook op dat deze afbeelding ook in het klein goed zichtbaar blijft.

3. Voeg een ‘Call-to-action’ toe

Wist je al dat we een lievelingsknop hebben op bedrijfspagina’s op Facebook? De ‘Call-to-action’ button (CTA) is een geweldige manier of bezoekers net even iets meer te bieden dan een Facebookprofiel alleen. Met de CTA-knop kun je bezoekers direct een afspraak laten maken, aanmelden voor de nieuwsbrief, een specifieke video laten bekijken of iets anders. Je bepaalt zelf hoe je de knop inzet. Kies de tekst die de CTA-button weergeeft en plaats een link ‘achter’ de knop en voilà.

Extra tip: het is heel verleidelijk kom de button in te zetten om mensen direct iets te laten kopen, maar vergeet niet ook aan de langere termijn te denken.

Facebook effectief inzetten voor je bedrijf

4. Vermeld niet alleen wat je bedrijf te bieden heeft

Je bedrijfspagina op Facebook leent zich er uitstekend voor om nieuwe bezoekers te trekken. En dan wil je uiteraard wel vertellen wat je te beiden hebt. Maar vergeet niet ook te delen wat je bereikt hebt, dat is nóg leuker om te lezen. Verkoop je al jaren schoenen? Dan kan het interessant zijn om te vertellen hoe goed je bedrijf is gegroeid de afgelopen jaren of hoeveel schoenen er in totaal al zijn verkocht. Biedt je bedrijf bepaalde diensten aan? Denk dan aan hoeveel groter je team is geworden de afgelopen jaren of wat jullie missie is. Zo weet de bezoeker wat jouw bedrijf te bieden heeft én investeer je ook in engagement, wat op de langere termijn weer waardevol kan zijn.

5. Maak gebruik van visuele content

Alleen maar berichten met tekst zullen zelden zorgen voor de aandacht die je wenst op Facebook. Maak juist gebruik van de visuele mogelijkheden en plaats foto’s en video’s. Dit staat niet alleen mooier op je tijdlijn, maar het is ook nog eens bewezen dat visuele content het een stuk beter doet dan tekst.

Hieronder staan de verhoudingen voor een ideale post op Facebook. Zorg ervoor dat een afbeelding van goede kwaliteit is (een lengte van 1200 megapixels is ideaal) en snijd deze vervolgens bij naar deze verhoudingen.

Eén afbeelding in een bericht:         4:3
Video:                                                  16:9 (ideale grote is niet meer dan 4GB)
Evenement:                                         16:9

Wijkt een afbeelding af van formaat of is het echt onmogelijk om ‘m aan te passen naar bovenstaande (omdat er anders belangrijke informatie wegvalt), maar wil je hem toch graag plaatsen? Bedenk dan dat dit de ideale afmetingen zijn en geen vereisten ;).

6. Wees kritisch

Deze tip gaat vrijwel altijd op, maar we willen ‘m ook hier weer even benoemen. Wees kritisch op wat je plaats, maar ook op hoe vaak je iets plaats. Zorg ervoor dat je bericht écht iets toevoegt, maar vergeet niet: overdaad schaadt. Mensen willen immers niet  alleen berichten van jouw bedrijf in hun tijdlijn zien.

7. Houd reacties goed (heel goed) in de gaten

Het laatste wat je wil is dat er een negatieve discussie ontstaat onder een van jouw berichten. Houd daarom de reacties heel goed in de gaten. Let er wel op: dit is iets anders dan alle negatieve reacties verwijderen.

Plaatst er iemand een reactie waarin hij zijn onvrede uit? Dan kan het een bedrijf ook sieren om op zoek te gaan naar een passende oplossing en deze onder het bericht te delen. En voor wie dat liever niet openlijk doet is er ook een tussenweg: reageer op de reactie en laat weten dat je per mail of telefoon contact opneemt met klant en zorg via deze weg alsnog voor de juiste afhandeling van de klacht. Zo zien anderen die jouw pagina leuk vinden dat je actief aan de slag gaat met de minder leuke berichten.

En ohja: Optimoose zou Optimoose niet zijn als het zich niet ook zou focussen op de positieve berichten. Want die zul je ongetwijfeld ook gaan ontvangen. Vergeet daar niet op te reageren, dat is natuurlijk óók belangrijk (en leuk).

8. Wees bereikbaar

Geef je mensen de optie om je te bellen of een bericht te sturen via Facebook? Zorg er dan wel voor dat je bereikbaar bent en binnen een bepaalde tijd reageert. Je kunt ook de optie om privé-berichten te sturen uitzetten, dat is nog altijd beter dan niét reageren.

9. Vergeet je bedrijfspagina niet te monitoren

Alle tips om Facebook effectief in te zetten voor je bedrijf doorgelezen? Dan is het tijd voor de volgende stap: het monitoren van je bedrijfspagina. Deze functie is alleen beschikbaar voor bedrijven op Facebook en ontzettend handig. Hiermee kun je onder andere zien hoe goed bepaalde berichten het doen, welke berichten minder presteren, en hoe het gaat met engagement. Door deze cijfers goed bij te houden kun je bijschaven waar nodig en zo continu blijven groeien.

Kortom:

1. Gebruik geen ‘gewoon’ gebruiksprofiel;
2. Zorg voor een herkenbare profielfoto;
3. Voeg een ‘Call-to-action’ toe;
4. Vermeld niet alleen wat je bedrijf te bieden heeft;
5. Maak gebruik van visuele content;
6. Wees kritisch;
7. Houd reacties goed (heel goed) in de gaten;
8. Wees bereikbaar;
9. Vergeet je bedrijfspagina niet te monitoren.

Nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.