Google test met bieden op Local Services Ads (LSAs)

Gedurende de aankomende maanden krijgen adverteerders toegang tot de beta versie van de nieuwe feature ‘Local Service Ads’. Verwachting is dat deze begin volgend jaar ook in West-Europa zullen worden uitgerold. Nadat sinds 2015 al geëxperimenteerd wordt met LSAs, opent Google haar deuren voor het auction-based bieden op Local Service Ads plaatsingen. Dit wordt openbaar na een succesvolle test bij verschillende partijen en branches in Amerika.

 

Google zal de in aanmerking komende adverteerders notificeren. Een selectie van adverteerders zal in staat worden gesteld om te testen met de Local Services Ads in een nieuwe beta test ronde. Deze lijst zal continu aangevuld worden met relevante adverteerders en bedrijven. Wanneer je in aanmerking komt zal je hiervan op de hoogte worden gesteld door Google. Ervan uitgaande dat deze grotere BETA test positieve resultaten oplevert (voor zowel adverteerders als voor Google) kunnen we verwachten dat deze ‘bieding’ feature alom beschikbaar wordt ergens volgend jaar.

 

De geselecteerde adverteerders hoeven niet per se deel te nemen, zij kunnen nog steeds voor fixed pricing meedoen. LSAs zijn gelanceerd in 2015 met een vaste cost per lead pricing – voor simpelheid. Prijzen waren vastgesteld door Google variërend per industrie en geografische locatie. Leads kunnen gegenereerd worden door middel van calls, bookings of berichten. Afhankelijk wat de adverteerder wenst te ontvangen.

Volgens een spokesperson van Google. “After seeing success with auction based pricing within our professional services vertical for Local Service Ads, we are excited to bring auction-based pricing as a beta to select markets for local service advertisers. We believe this model will help bring more customers to this trusted group of advertisers”

De ‘Trust Pack.’.

Om deel te nemen aan de beta moeten adverteerders gecertificeerd worden door Google: ‘Google Guaranteed’, of ‘Google Screened’. Beide programma’s bevatten licensing, verzekeringen en background checks. 

Een van de grootste voordelen van Local Service Ads is dat ze bovenaan de SERP (Search Engine Result Page) komen te staan, boven de traditionele advertenties en boven de zogeheten ‘Mappack’. De LSA’s brengen reviews prominent naar voren en bevatten de checkmark van Google dat de adverteerder geverifieerd is. Justin Sanger noemde de advertenties onlangs in het ‘Local Trust Pack’. Google heeft nog geen LSA data gereleased, expert-based evidence laat zien dat deze ads goed presteren. Zie hieronder een voorbeeld.LSAs-Google-Guaranteed

Google heeft een aantal testimonials van adverteerders in de huidige beta vrijgegeven van het succes van de Local Service Ads. Realtor Cleve Gaddis (Real Estate Realtor.com) zei:

Local Services Ads has produced leads which convert at a much higher rate than most of our other sources, generating a 10X return on investment within the first 6 months of use. I highly recommend using Local Service Ads, it’s helped us stand out against our competition and the leads we’re getting convert at a rate up to four times higher than our typical lead sources.”

Onder de nieuwe auction-based pricing kunnen adverteerders slechts één bod doen ongeacht het type lead. In andere woorden, hetzelfde bod geldt voor een call, een bericht of een afspraak. Wanneer er in verschillende onderdelen in een branche geopereerd wordt, of meerdere producten onder één dak wordt aangeboden: kapper, en styliste, dan kan er wel apart van elkaar worden geboden (afspraak kapper bod: €1, call styliste bod €2,40). 

 

Auction-based pricing

Het nieuwe ‘auction-based pricing’ was te verwachten omdat de concurrentie toeneemt in de bèta en er behoefte is aan een manier om jezelf te onderscheiden. De kwaliteit is hierin in mindere mate een maatstaf en dus geeft het bod de doorslag. Wanneer er meerdere ‘Google Guaranteed’ adverteerders bieden op een plaatsing in de LSA worden alleen de drie hoogste biedingen vertoond en zijn de overgebleven adverteerders te zien op pagina 2 of onder ‘meer aanbieders weergeven’.

Google zegt dat de mogelijkheid tot bieden adverteerders meer controle geeft en toestaat om de waarde per lead doorslaggevend te maken. Wie meer overheeft voor een lead komt eerder aan bod. Nu meer lokale adverteerders toetreden in het programma en dus de concurrentie toeneemt, neemt ook de omzet voor Google toe. Des te positiever de resultaten, des te sneller deze ontwikkeling zich ook zal toespitsen op de Nederlandse markt. Wanneer de beta naar Nederland komt is nog onbekend.

Recentelijk, startte Google het aanbieden van een ‘Google Guaranteed’ badge toegankelijk voor non-adverteerders als een onderdeel van een geüpgraded profiel van $50 per maand. Momenteel is de Google Screened certificaat alleen beschikbaar voor service providers die middels LSAs adverteren.

To be continued.

Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring