020 2 141 009

6 (gratis) tools om het maximale uit je Google AdWords campagne te halen

Er zijn twee manieren om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te verschijnen: door je SEO tot in de puntjes te optimaliseren óf door gebruik te maken van Google AdWords, het advertentiesysteem van Google. Hiermee kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnen. Maar wie denkt dat meer betalen ook direct meer resultaat levert, heeft het mis. Adverteren via AdWords vereist een andere strategie die zowel op budget als inhoud focust. Gelukkig zijn er verschillende tools die kunnen helpen om het maximale uit Google Adwords te halen. Wij zetten ze voor je op een rij.

Laten we bij het begin beginnen:

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentiesysteem van, inderdaad, Google. Hiermee kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnen.

Hoe werkt Google AdWords?

Als je wil gebruik wil maken van Google AdWords, dan bied je op één of meerdere zoekwoorden. Wanneer dat woord wordt gebruikt bij een zoekopdracht in Google verschijnt jouw pagina bovenaan. Althans, dat is de meest ideale situatie. Je bent immers niet de enige die online gevonden wil worden en ook niet de enige die gebruik maakt van Google AdWords. Daarom is het zaak om je campagne goed te managen.

We duiken wat dieper in Google AdWords

Het voordeel van adverteren via AdWords is dat je betaalt per klik. Klikt er niemand op jouw advertentie? Dan betaal je ook niets. Maar wat als er ineens duizenden mensen op de advertentie afkomen? Gelukkig bepaal je zelf het minimum én maximum bedrag dat je wil uitgeven, zo kun je alles goed binnen je eigen perken houden.

Als jij hebt bepaald hoeveel je wil uitgeven aan je AdWords Campagne en hoeveel je maximaal per klik wil betalen, is het tijd voor de volgende stap: het optimaliseren van de campagne. Google werkt namelijk met een veilingsysteem om te bepalen welke advertentie de beste plek krijgt in de lijst met resultaten. Dit gebeurt aan de hand van een zogenoemde Quality Score (kwaliteitsscore). Hoe hoger je kwaliteitsscore hoe meer kans je maakt om bovenaan in Google te verschijnen. Zodra een zoekwoord wordt ingevoerd, gaat Google namelijk op zoek naar advertenties die bij de zoekopdracht horen. Daarna maakt het een tweede selectie op basis van Quality Score.

Oké, en dan nu waarvoor je deze blogpost aanklikte:

Tools om het maximale uit je AdWords campagne te halen:

1. Google Trends

Met Google Trends kun je alles over een zoekwoord achterhalen. Zoals het zoekvolume in een specifieke regio, bij een specifieke doelgroep of tijdsrange. Maar je kunt ook zoekpatronen vergelijken. Dit is vooral erg effectief als je de seizoensgebonden trends wil bijhouden. Bijvoorbeeld als je vakantiehuisjes aanbiedt. Je kunt precies zien wanneer mensen beginnen met zoeken en daar vervolgens op inspelen.

2. Google Analytics

Dit is dé tool die alle analyses over jouw website in één overzicht toont. Naast het bijhouden van je ‘gewone’ bezoekersaantallen kun je hierin ook zien waar de bezoekers vandaan komen en hoe ze zich gedragen op jouw website. Hoeveel bezoekers komen er voort uit de AdWords campagne en hoe lang blijven deze op de site? Met die informatie kun je de advertenties in het vervolg nog effectiever inzetten.

3. Conversie tracking

Je wil natuurlijk wel weten of je investering zich terugverdient. Daar is de tool Conversie Tracking voor. Hierin kun precies zien hoeveel je hebt uitgegeven per conversie. Anders gezegd: je komt erachter of jouw investering het waard is. Maar vergeet niet om het ook de tijd te geven. Het is niet voor niets een investering.

4. Zoekwoord planner

Met deze tool kun je achterhalen welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor je bedrijf. Zo weet je waar je het beste op kunt inzetten als je aan de slag gaat met AdWords.

Extra voordeel: Deze tool laat ook gelijk zien wat een zoekwoord ongeveer kost en hoeveel verkeer ze generen.

5. Eerste bod

Met ‘first page bid’ kun je zien hoeveel geld er ongeveer nodig is om  jouw website op de eerste pagina van Google te laten verschijnen. Dit heeft te maken met de kwaliteitsscore van een advertentie, zoals we aan het begin van deze blogpost uitlegden, maar ook met de concurrentie en het budget dat je ervoor beschikbaar hebt gesteld. Met deze kennis kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om net even iets meer geld in te zetten op een bepaald zoekwoord of juist helemaal niet, omdat er bij een ander woord meer te halen valt.

6. Plannen

De tool Ad Scheduling‘ zorgt ervoor dat je van tevoren kunt plannen wanneer jouw Google AdWords campagne actief is. Wil je bijvoorbeeld in het weekend geen geld investeren of juist een hoger budget beschikbaar stellen? Dat kan!

Alle tools op een rij:

1 .Google Trends

2. Google Analytics

3. Conversie tracking

4. Zoekwoord planner

5. First page bid

6. Ad Scheduling

Wil je nog meer lezen over hoe je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnt? Dat kan hier in onze blogpost over SEO-tips en hier op onze blog.