020 2 141 009

Met deze tips creëer je tijdloze content voor je (bedrijfs)blog

Een inhoudelijk sterke (bedrijfs)blog maakt je website beter vindbaar én is een zegen voor je bezoekersaantallen. Tegelijkertijd kan het nogal een investering zijn om een kwalitatief goede bedrijfsblog op te zetten en bij te houden. Gelukkig kan je door het schrijven van tijdloze content waarde creëren voor op de langere termijn. Deze artikelen hebben namelijk geen vervaldatum en blijven altijd relevant voor de doelgroep. Optimoose legt uit hoe je deze tijdloze blogposts creëert.

Tijdloze blogs worden ook wel ‘evergreens’ genoemd. Evergreens zijn planten die het hele jaar door hun groene bladeren behouden. Blogpost zonder einddatum kunnen eveneens hele jaar door van waarde zijn. Vandaar hun bijnaam ‘evergreen’.

Nieuwsberichten, actuele statistieken of berichten over een bepaalde trend zijn maar een korte periode interessant. Voor je het weet is er nieuwe informatie beschikbaar, zijn de trends veranderd en hebben statistieken heel andere waarden. Met tijdloze artikelen daarentegen genereer je een constante stroom aan (nieuwe) bezoekers die jaren kan aanhouden. Een duurzame investering dus. Met deze tips kun je direct aan de slag.

1. Basiskennis

Zorg ervoor dat bezoekers in ieder geval op je blog terecht kunnen voor basiskennis. Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat diensten aanbiedt op het gebied van webhosting? Leg dan eerst uit wat webhosting precies is. Dan kun je in een volgend artikel uitleggen welke soorten er zijn en zo, per blogpost, steeds dieper ingaan op het onderwerp. Hiermee is je blog toegankelijk voor iedereen, óók voor leken. Vergeet je niet om in elk artikel te linken naar de blogpost waarin je de basis uitlegt?

2. Vermijd vaktermen

‘Evergreens’ moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Wanneer deze volstaan met jargon wordt het voor de lezer verleidelijk om snel door te klikken naar een ander, laagdrempeliger, artikel. Er is immers genoeg te vinden online. Schrijf daarom een artikel alsof je voor beginners schrijft. Gebruik hierin zo min mogelijk vaktermen of leg deze uit als je ze gebruikt. Of nóg beter: schrijf een blogpost over vaktermen die relevant zijn in jouw niche en link in je teksten naar dat artikel als je toch vaktaal gebruikt.

3. Zoekwoorden

Evergreen-content wordt nóg krachtiger in combinatie met de juiste SEO-technieken. Dit kan bijvoorbeeld door de onderwerpen van ‘evergreens’ tactisch te bepalen. Kies er bijvoorbeeld voor om een artikel te schrijven dat zich focust op de zoekwoorden waarop jij graag gevonden wil worden. Je hebt immers weinig aan je ‘evergreen’ als deze ergens onderaan in Google verschijnt.

4. Focus

Focus je bij elke blogpost op één onderwerp. Hierdoor kun je snel tot de kern van je verhaal komen en blijft het artikel toegankelijk voor lezers. Ook is het voordeel van een duidelijke focus dat je specifiekere zoekwoorden kunt gebruiken. Je artikelen met tijdloze content worden hierdoor beter gevonden én bezoekers krijgen eerder waarnaar ze hebben gezocht.

5. Kwaliteit

Wellicht ten overvloede, maar onthoud dat kwaliteit nog altijd een van de belangrijkste punten is voor een goede blogpost. Je kunt nog zoveel investeren in SEO of de leukste onderwerpen bedenken; zonder kwaliteit zal nooit het maximale uit een blogpost worden gehaald.

Onderwerpen

Natuurlijk helpt Optimoose je ook bij het vinden van onderwerpen om direct aan de slag te gaan met je eigen ‘evergreen’:

Productrecensies

Een recensie van een product of dienst is een goed voorbeeld van tijdloze content. Probeer wel je recensie zo compleet mogelijk te laten zijn. Wellicht vind jij een dienst of product niet goed, maar kan het voor een ander nog wel van waarde zijn. Benoem daarom wáárom je iets vindt. Let op: eerlijk zijn mag, maar blijf sympathiek.

Waardevolle tips

Die zijn altijd welkom! Een ‘evergreen’ met waardevolle tips over bijvoorbeeld het vinden van een geschikte werknemer of het schoonhouden van het koffiezetapparaat is tijdloos én waardevol.

‘How-to’ artikelen

In ‘how-to’ artikelen leer je de lezer iets specifieks. Bijvoorbeeld hoe je meer bezoekers naar je website kan trekken zonder betaalde advertenties of hoe je een ‘evergreen’ artikel schrijft.

Lijstjes

De ideale manier om op een overzichtelijk en toegankelijke manier tijdloze content te creëren zijn lijstjes. Bijvoorbeeld met redenen om direct te beginnen met Instagram of –als je binnen een andere niche schrijft- een lijst met manieren om op een gemakkelijke manier minder suiker te eten.

Veelgestelde vragen

Een blogpost met veelgestelde vragen is eveneens tijdloos én nuttig. Daar kun je altijd heen verwijzen in andere blogposts en bezoekers vinden zo op een eenvoudige manier antwoord op hun vraag. Vergeet niet om tussentijds deze blogpost aan te vullen met nieuwe vragen. Zo blijft je artikel up-to-date.

Kortom:

  • Zorg voor blogposts met basiskennis;
  • Vermijd vaktermen;
  • Vergeet je SEO-kennis niet te benutten;
  • Focus je op één onderwerp tegelijk;
  • Denk aan de kwaliteit;

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.