020 2 141 009

Alles wat je moet weten over het nieuwe algoritme van Instagram

Het populaire social-mediakanaal Instagram heeft een nieuw algoritme. De tijden waarbij het medium de meest populaire berichten bovenaan plaatst zijn daarmee voorbij. Met het nieuwe algoritme krijgen gebruikers zelf meer controle over hun tijdlijn. We vertellen je alles wat je moet weten over het nieuwe algoritme van Instagram.

Hoe was het eerst?

Instagram heeft eigenlijk altijd een chronologisch algoritme gehad. De nieuwste berichten verschenen bovenaan en hoe langer je scrolde hoe ouder de berichten werden. Maar in maart 2016 kwam daar verandering in. Instagram kondigde toen aan dat het chronologische ritme plaats moest maken voor een tijdlijn waarbij niet de recentste maar de meest relevante posts bovenaan verschijnen. Hoewel dat –op z’n zachts gezegd- weinig positieve reacties opleverde, zette het medium toch door. Inmiddels bepaalt Instagram al twee jaar welke berichten jij als eerst ziet. Maar daar komt nu dus een eind aan.

Even tussendoor…

Het kan zijn dat je niet precies weet wat een algoritme is. Geen probleem! We legden het eerder uit in deze blogpost.

Nieuw algoritme van Instagram

Het medium heeft bekend gemaakt dat het algoritme wéér gaat veranderen: de chronologische volgorde van berichten komt terug. Alleen dan wel in een iets andere vorm. Dit gaat er precies veranderen:

1. Chronologie

Zoals we in de alinea hierboven ook al zeiden: je tijdlijn wordt weer grotendeels chronologisch. Dat betekent dat Instagram niet meer alleen de berichten die het meest relevant voor jou zijn bovenaan plaatst, maar dat ‘de tijd’ ook meespeelt in welke posts jij als eerst te zien krijgt.

2. Handmatig verversen

Instagram laat je zelf bepalen wanneer jouw tijdlijn wordt ververst. Door op de zogenoemde ‘New Posts’ button te klikken vernieuw je je tijdlijn en verschijnen de meest recente foto’s, afbeeldingen en video’s bovenaan je tijdlijn. Instagram wil hiermee voorkomen dat feeds ineens worden ververst als mensen aan het scrollen zijn. Je komt met deze verandering dus minder snel voor verrassingen te staan.

3. Meer nieuwe berichten

De oplettende lezer zal gezien hebben dat het algoritme meer chronologisch wordt, maar niet helemaal chronologisch. We begrijpen dat dat nogal vaag klinkt. Maar kort gezegd zit dat zo: Instagram heeft nog steeds een algoritme dat populairdere posts voorrang geeft. Maar… Het medium gaat meer gewicht geven aan wanneer iets wordt gepost. Hiermee wil het voorkomen dat oude berichten nog hoog in je tijdlijn worden weergeven.

Lang verhaal kort: Instagram hecht meer waarde aan recente berichten, maar de populariteit van een bericht speelt nog steeds een grote rol.

Voorbeeld

Stel je eens voor dat jij een bericht plaats op maandag 09:00 uur en een vriend van jou, die een stuk meer aanhang heeft online, doet dat twee uur eerder. Dan is de kans alsnog groot dat niet jouw foto, maar die van je vriend bovenaan in de tijdlijn van jullie gemeenschappelijke vrienden verschijnt. Hier wint populariteit het dus van tijd.

Wat betekent dit voor jou?

Naast dat het belangrijk is om berichten te plaatsen die van waarde zijn voor je doelgroep is het met de nieuwe koers van het medium ook belang dat je let op wanneer een foto of video wordt geplaatst. Daarbij zal je vaker een bericht online moeten zetten als je gezien wil blijven worden. Oudere berichten hebben immers meer kans om uit iemands tijdlijn te verdwijnen. En dat is natuurlijk het laatste wat je wil.

Tot slot: het loont om te onderzoeken wanneer jouw doelgroep het vaakst online is op Instagram. Hier kun je jouw Instagram-strategie op aanpassen en zo het maximale resultaat behalen met je Instagram-account.

Wil je meer lezen over online marketing? Dat kan op onze blog.