020 2 141 009

7 redenen om direct te beginnen met Instagram voor je bedrijf

Facebook, Instagram, Twitter, Medium, Snapchat, er zijn genoeg kanalen om je bedrijf online te promoten. Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun kansen te spreiden en op álle sociale media actief te zijn, andere focussen zich op één of twee kanalen. Optimoose legt uit waarom je als bedrijf in ieder geval vindbaar wil zijn op Instagram.

Na Facebook is Instagram namelijk het populairste sociale medium. Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester blijkt zelfs dat het merkbetrokkenheidspercentage bij Instagram 58 keer hoger is dan dat van Facebook. Dit betekent dat bedrijven via Instagram doelgerichter hun bedrijf kunnen promoten dan via Facebook. Logisch, want heel veel mensen zijn actief op het medium.

Instagram heeft maandelijks meer dan 800 miljoen actieve gebruikers waarvan er zeker 300 miljoen de app elke dag gebruiken. Er worden dagelijks maar liefst 95 miljoen foto’s en video’s geplaatst en wie denk dat de populariteit zijn hoogtepunt al heeft bereikt, heeft het mis. Het medium is nog steeds aan het groeien en wist in de afgelopen twee jaar het aantal actieve gebruikers zelfs te verdubbelen. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat Instagram een effectief kanaal kan zijn om consumenten te bereiken. Wij leggen uit waarom Instagram onmisbaar is voor je bedrijf.

1. Visuele inhoud presteert beter

Cliché maar niet minder waar: een foto zegt meer dan duizend woorden. Sterker nog, visuele beelden worden 60.000 keer sneller opgeslagen dan teksten. Genoeg reden om aan de slag te gaan met creatieve foto’s.

2. Transparantie

Instagram is het perfecte medium om meer te laten zien van je bedrijf. Consumenten voelen zich meer betrokken bij het merk als ze ook te zien krijgen wat er achter de schermen gebeurt. Foto’s van team-uitjes, nieuwe samenwerkingen of successen die worden gevierd? Deel het vooral met je publiek.

3. Vindbaarheid

Internetgebruikers zitten meer op Instagram en Facebook dan op welke andere site dan ook. Door als bedrijf te zijn waar je consumenten zijn, heb je meer kans om gevonden én gezien te worden.

4. Kort en krachtig

Door actief te zijn op Instagram en in de gaten te houden welke reacties er worden geplaatst onder foto’s, kun je snel zien wat consumenten van jouw producten of diensten vinden. Omdat Instagramreacties vaak korter en laagdrempeliger zijn dan e-mails, krijg je via deze weg eerder en sneller feedback. Vergeet niet om zelf ook iets terug te doen: tijd investeren door te reageren op anderen zal op de langere termijn z’n vruchten afwerpen.

5. Vergroot je bereik

Hashtags kunnen het bereik van je bedrijf vergroten. Gebruik consistent één of meerdere hashtags en vul deze aan met relevante hashtags die aansluiten bij jouw diensten of producten. Heb je een bedrijf dat online templates voor websites aanbiedt? Dan kun je bijvoorbeeld de hashtags #jouwbedrijfsnaam #wordpress #wordpresstheme gebruiken. Kijk ook bij andere merken in jouw branche. Welke hashtags gebruiken zij?

6. Actie

Instagram heeft het hoogste reactieniveau van alle sociale media. Maar liefst 75 procent van de Instagramgebruikers onderneemt direct actie na het zien van een Instagrampost. Denk hierbij aan het doorklikken naar je website of verder zoeken naar je bedrijf via zoekmachines.

7. Gratis

Mocht je na al deze voordelen toch nog twijfelen: Instagram is helemaal gratis. Zowel particulieren als bedrijven kunnen kosteloos een account maken en direct aan de slag. Voor bedrijven zijn er ook mogelijkheden om betaald te adverteren, maar dat is geheel optioneel.

Kortom:

  • Visuele inhoud presteert beter;
  • Je kunt meer van je bedrijf laten zien;
  • Het vergroot je vindbaarheid;
  • Laagdrempeliger voor je publiek;
  • Het vergroot je bereik;
  • Instgram-gebruikers ondernemen vaak actie na het zien van een foto op Instagram;
  • Het is helemaal gratis.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.