020 2 141 009

6 redenen om direct te beginnen met een bedrijfsblog

In slechts enkele jaren zijn blogs een ondenkbaar onderdeel van het internet geworden. Elke dag worden er naar schatting meer dan twee miljoen blogposts gepubliceerd. Het is daarom heel begrijpelijk dat je je afvraagt of nóg een blog wel zo’n goed idee is. Optimoose vindt van wel, sterker nog: wij geven je 6 redenen om direct te beginnen met een bedrijfsblog.

1. Autoriteit

Zelf weet je waarschijnlijk allang welke kennis je in huis hebt, maar met een bedrijfsblog kan je die kennis ook met anderen te delen. Door inhoudelijk sterke artikelen te schrijven kun je anderen ook iets bijleren én laat je zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied.

2. Google zal je eerder ‘zien’

Zoekmachines als Google maken gebruik van algoritmes die bepalen welke websites als eerste worden getoond in de zoekresultaten. Google heeft haar algoritmes zo ingesteld, dat websites met kwalitatieve content eerder woorden getoond dan andere sites. We begrijpen dat je nu ook graag wil weten wat Google verstaat onder kwalitatieve content:

Nuttig

Google wil mensen graag geven waarnaar ze zoeken. Dit wordt uiteraard afgestemd op de zoekwoorden, maar ook op hoe nuttig een site is. Volgens de zoekmachine weten gebruikers snel genoeg of informatie bruikbaar is en delen ze bruikbare content graag via sociale media, e-mail, fora of blogposts. Dit houdt Google allemaal in de gaten.

Interessant

Zorg ervoor dat je interessante onderwerpen aansnijdt. Zijn de onderwerpen waarover je wil schrijven niet per se interessant, maar wil je die informatie wel met je lezers delen? Zorg dan dat je het onderwerp zélf interessant maakt of interessant(er) schrijft. Extra leuk: als mensen naar jouw blogposts linken, krijgt Google jouw site nog beter in het vizier en maak je meer kans om hoger in de zoekresultaten terecht te komen.

Nieuw en uniek

Het gaat er niet alleen om dát je teksten op je site hebt staat, maar er wordt ook verwacht dat deze daadwerkelijk iets toevoegen. Pas daarom op met dubbele pagina’s op je website die er slechts zijn om de blog te ‘vullen’.

Aantrekkelijk

Google ziet alles, óók afbeeldingen. Voeg daarom afbeeldingen toe om je teksten nog krachtiger te maken. Maar vergeet niet: overdaad schaadt.

3. Meer verkeer naar je website

Deze spreekt uiteraard voor zich. Met een bedrijfsblog word je beter gevonden in zoekmachines en dat betekent dat je ook meer bezoekers krijgt. Hoe teleurstellend dit ook klinkt voor sommigen, het moet gezegd worden: meer bezoekers betekent niet direct meer omzet. Daarvoor is een andere aanpak vereist die schuilgaat onder de naam conversie optimalisatie.

4. Laat mensen kennis maken met jouw domein

Zolang mensen niet weten dat iets bestaat, weten ze ook niet dat ze dat willen. Door toegankelijke artikelen te schrijven maak je ook je eigen diensten ontvankelijker. Begin daarom bij het begin en leg de meest simpele termen uit. Zo kan je jouw lezers beetje bij beetje steeds meer leren.

Extra tip: investeer in tijdloze blogposts. We leggen hier uit hoe je deze creëert.

5. Interactie

Zakelijk bloggen is een goede manier om je klantrelatie uit te bouwen. Door regelmatig te posten blijf je in het zicht en bied je de klant elke keer iets waar hij of zij wat aan heeft. Extra fijn is dat het ook nieuwe inzichten met zich meebrengt. Krijg je bijvoorbeeld meerdere keren dezelfde vraag of is iets over een bepaald onderwerp nog niet helemaal duidelijk? Dan kun je daar in een volgend artikel aandacht aan besteden.

6. Andere vorm van marketing

We zouden bloggen ‘gratis marketing’ kunnen noemen, maar dan onderschatten we het. Voor een goede bedrijfsblog worden er zeker een paar uur per week geïnvesteerd, als het niet meer is. Gratis marketing is het dus niet, maar een andere vorm van marketing zeker wel. Met sterke artikelen kun je aandacht trekken op sociale media en een band op bouwen met (potentiële) klanten.

Maar…

Blog alleen als je er echt werk van maakt. Artikelen grotendeels kopiëren van anderen of geen waarde bieden aan de lezer is niet alleen zonde van je eigen tijd, maar zorgt ook voor een averechts effect bij bezoekers. Wil je wel graag een bedrijfsblog maar liggen jouw kwaliteiten op een ander gebied? Denk dan eens aan uitbesteden. Zo kan jij je focussen op waar jij goed in bent en pluk je toch nog de vruchten van een goede bedrijfsblog.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Dat kan hier.