Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring
020 2 141 009

SEO blogs: ontdek de kracht van gerichte content

SEO blogs zijn nog steeds een van de meest populaire manieren om middels het bieden van gerichte content extra organisch verkeerd te genereren. Het mooie is dat het eigenlijk niet uitmaakt waarover je schrijft: hoe? Dat lees je in deze blog over: SEO blogs

Dus, SEO blogs…

Een blog voorziet in geweldige content en een heuse SEO strategie. Het stelt je in staat om je merk te bouwen, website verkeer te genereren en reputatie te verbeteren als een echte expert. Wanneer je regelmatig een blog post (gaan we weer doen, beloofd!) biedt je een geweldig platform voor verse, gerichte en hoogwaardige content aan je potentiële klant. Bezoekersstromen blijven actief, je creëert engagement en daardoor dus organische ranking: SEO!

Er zijn een aantal stappen belangrijk voor een succesvolle blog. Deze stappen leg ik hieronder uit, met een voorbeeld van één van onze eerder geposte blogs: wat is een algoritme. Misschien een flauwe vergelijking, maar het legt exact uit hoe makkelijk SEO blogs zijn als je het idee snapt.

Identificeer waardevolle keywords met een solide zoekvolume

SEO blogs, zoekwoordplanner

We nemen we het voorbeeld ‘wat is een algoritme’. Via de zoekwoorden planner van Google ontdek je eenvoudig welke zoekwoorden potentie hebben. De belangrijkste metrics om de potentie te bepalen zijn gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de mate van concurrentie. Ga je betaalt adverteren, let dan op de hoogte van het ‘top of page bid’. Dit is een schatting van de kosten per klik (CPC) op jouw advertentie om bovenaan de zoekresultaten pagina te komen (SERP).

In ons geval zijn er 480 zoekresultaten per maand, niet tot nauwelijks concurrentie en wordt er niet (betaald) op geadverteerd. Een mooie kans voor SEO blogs. Ook zijn er nog andere combinaties die ons mogelijk verkeer op zullen leveren.

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Lees onze blog over het maken van een zoekwoordanalyse.

Optimaliseer je SEO blogs

Wanneer je interessante keywords gevonden hebt is het tijd om de blog te schrijven. Het is van belang om deze woorden terug te laten komen op verschillende plekken. De lezer is namelijk niet de enige die de blog leest: ook Google! Door bepaalde informatie aan de blog, de titels en afbeeldingen mee te geven kan Google beoordelen of de content relevant is voor de lezer. Komt de zoekopdracht van de gebruiker overeen met de content van jouw SEO blogs? Dan heb je kans hoog te scoren in de zoekresultaten pagina (SERP). Google leest niet exact de blog, maar ‘crawled’ de blog voor informatie zoals titels (H1, H2), het gebruik van keywords, maar ook meta informatie (zie hieronder). De meta informatie zorgt een verhoogde Click-Through-Rate (CTR) omdat de zoekopdracht aansluit op jouw content. Meer mensen op jouw website betekent hogere ranking in de zoekresultaten.

SEO blogs rich snippets
Door ‘wat is een algoritme’ toe te voegen aan de URL én de snippet, laat je Google weten dat je het antwoord hebt op de vraag ‘wat is een algoritme’, waar ruim 480 mensen op zoeken.

Ook zijn de plaatsen waar het keyword terugkomt belangrijk. Zo wil je ‘algoritme’ in titels hebben, als beschrijving van afbeeldingen/videos: de zogenoemde ‘alt teksten’, en rond de 2% in de content (per 100 woorden, 2 keer het keyword). Dit maakt jouw SEO blogs nóg relevanter voor Google: alles staat immers in het teken van algoritmes.

Niet alleen de relevantie van je artikel weegt mee. Ook heeft de score van jouw website invloed op de ranking. Zo is technische SEO (laadsnelheid van je website, de URL structuur en gestructureerde data) belangrijk, maar ook de autoriteit van je domein en hoe lang men gemiddeld op jouw website besteedt. Door interne linkjes (<zoals deze: lees onze blog over linkbuilding) te plaatsen op je SEO blogs, zorg je dat men langer op je website spendeert. Externe links naar vertrouwde websites komt de autoriteit ten goede.

Yoast SEO (dit is zo’n uitgaande link) is een gratis tool die menig WordPress gebruiker inzet om snel te kunnen beoordelen of jij de meta informatie hebt ingevuld, genoeg keywords hebt gebruikt, beschrijvingen hebt toegevoegd en dus hoe jouw blog ongeveer scoort.

Nu is het tijd om live te gaan!

Voor deze blog heb ik ‘wat is een algoritme’ gebruikt, maar zo kan je voor elk onderwerp, elk zoekwoord en elk doel je blog optimaliseren voor SEO. Zolang je de juiste woorden gebruikt, je relevant bent voor de doelgroep en Google laat weten – middels meta informatie, alt-teksten en belangrijke titels – dat jouw content matcht met de zoekopdracht van de gebruiker, is the sky the limit. Overtuigd? Nu zeker! Kijk onderstaande afbeelding voor resultaten van de afgelopen 3 maanden.

SEO Blogs resultaten

Dus tot slot

  • Zorg voor interessante zoekwoorden met hoog zoekvolume en zo laag mogelijke concurrentie.
  • Richt je blog zó in zodat de content relevant is voor de lezer, maar ook voor Google (die rankt je immers).
  • Verspreid je blog via interne- en externe links, maar ook via social media. Des de meer er over wordt gepraat, des de relevanter jouw content wordt!

Wil je meer weten over SEO blogs, of ben je benieuwd wat Optimoose voor jouw bedrijf kan betekenen? Stuur dan een mailtje naar jeroen.mulder@optimoose.nl of bel ons op 020-2141009