020 2 141 009

We geven je 7 tips om sneller te bloggen

In een eerde blogpost gaven we je 6 redenen om direct te beginnen met een bedrijfsblog. Een kwalitatief goede bedrijfsblog kan er namelijk voor zorgen dat Google je eerder ziet, je een echte autoriteit wordt in jouw niche en je hebt bezoekers écht iets te bieden. En dat kan weer tot meer verkeer naar je website kan leiden. Inderdaad, dat zijn alleen maar voordelen. ‘Zijn er ook nadelen?’ horen we je denken. Ja, er is één groot nadeel: schrijven kost tijd. Sneller bloggen is daarom dé uitkomst. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

1. Maak een lijst met (mogelijke) blogonderwerpen

Waarschijnlijk bedenk je de beste (blog)idee als je niét achter je computer klaar zit om te schrijven. Zorg daarom dat je een lijst bijhoudt met de onderwerpen die door de dag heen in je opkomen. Dit kan bijvoorbeeld in ‘notities’ in je telefoon, in een Google Docs, Evernote of Excel. Die keer dat je er wél helemaal klaar bent om te schrijven, hoef je in ieder geval geen tijd meer te verliezen aan het bedenken van onderwerp.

2. Schrijf je inleiding als laatst

Bij het begin beginnen gaat niet altijd op. Als je een blogpost schrijft kan het heel verleidelijk zijn om lang na te denken over de perfecte inleiding. De eerste paar zinnen zijn immers ontzettend belangrijk. Maar wacht daar toch maar even mee. Ga eerst op onderzoek uit en schrijf je blogpost helemaal. Nu weet je precies waar je artikel over gaat en rolt die inleiding zo uit je vingers.

3. Stel jezelf van tevoren één vraag

Sneller bloggen is vooral een kwestie van efficiënt bloggen. Als je een onderwerp hebt kun je daar ongetwijfeld pagina’s over volschrijven, maar is dat wat je wil? Waarschijnlijk schrijf je een artikel om je je lezers iets wil vertellen. Dát is je vertrekpunt: wat wil je je lezeres vertellen? Als je met die vraag aan de slag gaat en direct tussenkopjes maakt staat dat artikel binnen no time op je scherm.

4. Gun jezelf die flow

‘Go with the flow’ klinkt voor sommigen misschien wat zweverig, maar geloof ons: het werkt. Laat je vooral niet verleiden tot multitasken als je een blog schrijft (of iets anders doet, want multitasken werkt niet. Echt niet.) Schrijven gaat vaak veel beter als je er met je volledige aandacht bij bent. Spreek daarom met jezelf af hoelang je onafgebroken aan je blogpost gaat werken. Die tijd is alleen voor jou en je artikel. We weten zeker dat je er dan zó lekker in zit, dat je niet meer wil stoppen.

Extra tip: schrijf vooral door als je eenmaal in die flow zit. Je kunt dan artikelen vooruit schrijven en daar zul je jezelf op een later moment heel dankbaar voor zijn.

5. Maak een contentplanning

In een contentplanning kun je duidelijke deadlines stellen voor jezelf en voor je team. Wanneer plaats je welk artikel en wanneer moet deze af zijn? Vergeet je niet in de planning ook ruimte te maken voor de tekst die erbij moet op Facebook, LinkedIn of Instagram? Zo heb je daar op een later moment geen omkijken naar. En als je nu denkt: hoe maak ik een contentplanning? Hier staan een aantal voorbeelden die je zo kunt overnemen.

Tips om sneller te bloggen

6. Ga voor tijdloze blogposts

Eerlijk is eerlijk: een kwalitatief goede bedrijfsblog kost tijd. We begrijpen ook dat je die tijd zo goed mogelijk wil benutten. Dat kan door sneller te bloggen, maar ook door blogposts te schrijven die voor op de langere termijn van waarde kunnen zijn. Hier leggen we uit hoe je tijdloze content schrijft.

7. Sla afbeeldingen tussentijds op

Heb je eindelijk je blog af, moet je nog op zoek naar afbeeldingen. Dat kan een tijdrovend klusje zijn. Maar door tussentijds al afbeeldingen op te slaan die je tegenkomt hoef je bij een nieuw artikel minder lang te zoeken. Staat er op je ideeënlijst bijvoorbeeld een artikel over cookies op de planning en kom je de perfecte afbeelding over cookies tegen? Sla deze meteen op en upload ‘m in je CMS. Met twee simpele klikken voeg je die aan je artikel toen en dan ben je écht klaar.

Let wel: internet is van iedereen, maar de content is van iemand. Je kunt daarom niet zomaar alle afbeeldingen gebruiken die op je pad komen. Kies voor rechten vrije afbeeldingen. Dan weet je zeker dat je goed zit. Zulke afbeeldingen kun je heel gemakkelijk en gratis downloaden via websites als Pexels, Unsplash en Pixabay. Gebruik je dan tóch een afbeelding van iemand anders? Vergeet dan niet de bron te vermelden. Wel zo collegiaal.

Kortom:

1. Maak een lijst met (mogelijke) blogideeën;
2. Schrijf je inleiding als laatst;
3. Stel jezelf van tevoren één vraag;
4. Gun jezelf die flow;
5. Maak een contentplanning;
6. Ga voor tijdloze blogposts;
7. Sla afbeeldingen tussentijds op.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Dat kan! Lees verder op onze blog.