020 2 141 009

7 tips om direct aan de slag te gaan met linkbuilding

In een eerdere blog legden we uit wat linkbuilding is en waarom het onmisbaar is voor je website. Nu is het tijd voor de volgende stap: zelf aan de slag met linkbuilding. Met deze zeven tips kun je gelijk aan de slag met linkbuilding voor je website.

Nog even in het kort:

Wat is linkbuilding?

Linkbuilden is het verzamelen van links op externe websites die naar jouw website leiden. Hierdoor stijgt je website in online waarde en wordt het online eerder als autoriteit gezien. En ook niet vervelend: doordat je site via meerdere plekken op het internet te bereiken is neemt ook het bezoekersaantal toe én wordt je eerder opgemerkt door zoekmachines als Google. Linkbuilding is namelijk één van de factoren waarop het algoritme van zoekmachines selecteert.

Wil je nog meer lezen over linkbuilding? Dat kan hier in een vorige blogpost.

Zeven linkbuilding tips

1. Zorg voor kwalitatieve content

Zoals eerder gezegd komt er bij linkbuilding een link naar jouw pagina op de website van een ander. Niemand kijkt ernaar uit om te linken naar een pagina zonder meerwaarde of vol fouten. Investeer daarom tijd om ‘deelbare’ pagina’s te creëren zodat het linkbuilden gemakkelijk(er) zal gaan.

2. Schrijf gastblogs op andere platformen

Door gastblogs te schrijven op relevante platforms wordt je website vaker opgemerkt, maar let op: schrijf alleen een gastblog als je zeker weet dat je de tijd hebt om een kwalitatief artikel aan te leveren en plaats deze alleen op platform die voor jou branche relevant zijn. Zo laat je zien dat je weet waar je het over hebt.

3. Zet je netwerk in

Vraag je netwerk om te linken naar jouw website of om van links te ruilen. Eén van jouw opdrachtgevers kan bijvoorbeeld een URL plaatsen op een pagina waar al z’n samenwerkingen staan vermeld en jij kan op jouw beurt weer naar zijn of haar pagina linken.

4. Maak deelbare content

Door een interessante actie of (prijs)vraag te plaatsen vergroot je de kans dat er over jouw content wordt gepraat. Een discussie opstarten (over het product waar mensen het liefst mee werken bijvoorbeeld) is ook een mogelijkheid. Houd dan wel goed de reacties in de gaten, dat kan heel snel op andere onderwerpen overgaan. Let wel op dat je niet actief vraagt in je teksten om ‘likes en shares’ dit wordt tegenwoordig ook opgemerkt door de algoritmes achter onder andere Facebook en Google en zorgt er juist voor dat je minder zichtbaar wordt.

5. Laat jezelf zien

Reageer op berichten van anderen en plaats reacties onder blogposts van concurrenten om ook daar gezien te worden. Via Gravatar kun je een online profiel aan maken voor je bedrijf. Zo kun je reageren vanuit je bedrijfsnaam en kunnen anderen via jouw reactie gelijk doorklikken naar een URL die je zelf hebt ingesteld. Plus één backlink ;). En ohja, ongetwijfeld ten overvloede: kritiek uiten mag altijd, maar dan wel opbouwend.

6. Besteed het uit

Eerlijk is eerlijk, linkbuilden is een nogal tijdrovende klus. Niet alleen omdat het tijd kost om samenwerkingen te starten, maar vooral omdat het tijd vergt om op zoek te gaan naar plekken op het internet waar je een kwalitatief goede backlink kunt toevoegen. Het is sommige gevallen efficiënter om het linkbuilden uit te besteden en die kostbare uren te investeren in je eigen producten of diensten.

7. Maak ook gebruik van interne links

Hoewel we het bij linkbuilding vooral hebben over externe links (links op andere websites dan die van jou), kan het ook van waarde zijn om op je eigen website te verwijzen naar je eigen pagina’s. Dit kan door middel van backlinks, dat zijn links die achter woorden zitten, zoals deze. Maar let op: doe dit alleen als de backlink relevant is en van waarde is voor de lezer.

Heb je nog vragen over linkbuilding of wil je samen nadenken over een linkbuilding strategie? Dat kan. Schroom vooral niet om contact met ons op te nemen.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Dan kan ook. Klik hier voor onze blog.