020 2 141 009

5 tips om ook in de tweede helft van 2018 vindbaar te blijven (en knallend 2019 in te gaan)

Januari staat bekend als de maand van goede voornemens en nieuwe strategieën, maar zeven maanden later, vlak na de rustigere zomerperiode is een frisse nieuwe blik geen luxe. Wij geven je daarom vijf tips om ook de tweede helft van 2018 online te knallen en vindbaar te blijven.

  1. Gesproken zoekopdrachten

    Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn dé trend van de tweede helft van 2018. 20 procent van de zoekopdrachten gaat al via voice search en dan is recentelijk ook nog eens de Nederlandstalige versie van Google Assistent gelanceerd. Hier leggen we uit hoe je effectief en gemakkelijk inspeelt op voice research.

  2. Investeer in E-mailmarketing

    Het is niet het eerste waar je aan denkt, maar E-mailmarketing is nog steeds een van de meest rendabele marketingmanieren.

    Even tussendoor: met meest rendabel bedoelen we in deze dat het medium de hoogste ROI (return on investment) heeft, dat is jargon voor: ‘Het is de (tijds)investering waard, want het levert meer op dan het kost.’ Maar omdat we weten dat je dit leest en omdat je op een laagdrempelige manier meer informatie tot je wil nemen, laten we vaktaal het liefst achterwege. Wel zo fijn:).

    Waarom E-mailmarketing?

    In de eerste plaats omdat het de mogelijkheid biedt om alle marketingmanieren samen te voegen: link naar je social media, je website en prijs je offline marketingcontent (zoals tijdschriften of vakbladen) aan, voeg video’s toe of zelfs hele blogposts. Er is één gouden regel: het moet van toegevoegde waarde zijn voor de lezer.

    Een ander voordeel is dat e-mails langer houdbaar zijn dan andere marketingmanieren. Een tweet verdwijnt zo in iemands tijdlijn evenals een Facebookpost, maar een e-mail blijft net zo lang staan tot er actief mee gehandeld wordt. Ja, dat kan ‘verwijderen’ zijn, maar dat kan ook lezen zijn. Het is dus de moeite waard om in de tweede helft van 2018 een strategie op te zetten voor een effectieve E-mailmarketing campagne.

  3. AVG/GDPR op orde

    Hoewel de nieuwe privacywet vanaf 25 mei van kracht is, blijkt dat veel ondernemers nog niet alles op orde hebben. Behalve dat het niet naleven van de nieuwe regels een boete kan opleveren, zendt het ook een signaal naar klanten uit: in hoeverre wordt hun privacy wel serieus genomen? En wat gebeurt er eigenlijk met hun gegevens? Hoe langer de wet van kracht is, hoe strenger erop gecontroleerd wordt en hoe alerter mensen erop zullen zijn. Ook hier geldt: het is het investeren waard.

    Goed om te weten: we schreven in aanloop van de nieuwe privacywet meerdere blogpost om uit te leggen hoe het nu precies ziet, hoe je je erop kunt voorbereiden en wat er allemaal bij komt kijken. Hier vind je een overzicht van alle artikelen die we erover schreven.

  4. Laadsnelheid van je website

    Bij de leus ‘elke seconde telt’ zal niet snel gedacht worden aan de laadsnelheid van een website. En terecht, er zijn immers belangrijkere dingen, maar als we het hebben over de focuspunten om knallend 2019 in te gaan, dan kan dit niet onbenoemd blijven. We verwachten steeds meer van het internet en het aanbod wordt ook alsmaar groter. Doet de ene website het niet snel genoeg? Dan is er wel een andere optie die wel binnen één keer knipperen laadt. En niet alleen gebruikers hebben er baat bij: Google neemt tegenwoordig ook de laadtijd van websites mee bij het indexeren van pagina’s. Wat dat betekent? Dat de laadsnelheid van een website meetelt in hoe hoog het vindbaar zal zijn op een resultatenpagina van Google. Dit wordt een van de belangrijkste trends van de tweede helft van 2018 genoemd.

  5. Long tail keywords

    Deze tip om ook in de tweede helft van 2018 vindbaar te blijven hangt samen met de eerste tip. Omdat spraakgestuurde zoekopdrachten steeds meer opkomen en we onze stem anders gebruiken dan ons toetsenbord verandert ook de manier waarop gezocht wordt. Waar er vaak slechts één woord wordt getypt zijn we geneigd om met onze stem meerdere combinaties te gebruiken. Dat vraagt om een andere SEO-focus: het focussen op zogenoemde longtail zoekwoordcombinaties, zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Een gemakkelijke manier om hier direct al op in te spelen is door een FAQ-pagina aan te maken. Hierop kun je (veelgestelde) vragen kwijt. Zorg er wel voor dat alle vragen en antwoorden helemaal worden uitgeschreven, zo heb je meer kans dat je via gesproken zoekopdrachten wordt gevonden.

Wil je nog meer lezen over online marketing of ben je toe aan een nóg frissere blik? Lees hier verder of neem contact met ons op.