020 2 141 009

De voordelen van een bedrijfspagina op LinkedIn

Oke, we gegeven het maar gelijk toe: LinkedIn heeft nu niet de beste reputatie als het om klantenbinding of bereik gaat. Maar de manier waarop sociale media worden gebruikt is in de afgelopen jaar zo veranderd dat het toch echt de moeite waard is geworden om LinkedIn in te zetten voor je bedrijf. Wij zetten de voordelen van een bedrijfspagina op LinkedIn op een rij.

Online cv

14 jaar geleden werd LinkedIn opgericht. Lang was het vooral het platvorm waarop naar banen werd gezocht en waar je ‘even snel’ kon kijken naar waar iemand heeft gewerkt. Maar onderschat het medium niet, want terwijl Facebook en Instagram de afgelopen jaren de meeste aandacht trokken, groeide LinkedIn op de achtergrond naar een platvorm met meer dan 500 miljoen internationale gebruikers. Sterker nog: LinkedIn staat op nummer vier in de lijst met meest gebruikte sociale media. En daar kun je als bedrijf nu de vruchten van plukken.

1. Nóg meer bereik

Het eerste voordeel is voor de hand liggend, maar mag zeker niet onbenoemd blijven. Door verschillende platformen tactisch in te zetten bereik je een groter deel van de doelgroep. Elk medium leent zich voor een andere vorm van content. Waar Instagram ideaal is voor visuele content, is LinkedIn weer ontzettend toegankelijk voor bijvoorbeeld teksten.

2. Verschillende vormen

Naast teksten is LinkedIn ook hét platform voor informatieve, deelbare content. Wat we hiermee bedoelen? Infographics, podcasts, video’s en (aankondigingen voor) webinars bijvoorbeeld.

Goed om te weten: Volgens LinkedIn vergroot je het bereik als je vaker content plaatst. Bedrijven die 20 keer per maand iets delen, bereiken gemiddeld 60 procent van hun volgers.

3. Ideale medewerkers

Zoals we aan het begin van deze blogpost al zeiden: LinkedIn is het medium waarop naar banen wordt gezocht. Inmiddels biedt het platform meer mogelijkheden, maar het blijft een plek om de perfecte werknemer te vinden. De LinkedIn-profielen tonen namelijk waardevolle informatie over wellicht toekomstige werknemers. In één oogopslag kan je zien hoe ze zich in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld en of jouw bedrijf wellicht de volgende stap voor hen kan zijn. Maar vergeet niet: persoonlijkheid is niét af te lezen van een online profiel.

4. Concurrentie

Volgens het Content Marketing Institute gebruikt 94 procent van de business-to-business-organisaties (B2B organisaties) LinkedIn om eigen content te verspreiden. Dat is fijn voor de doelgroep, maar ook voor de concurrenten. Door pagina’s van andere bedrijven in de gaten te houden kun je zien waar zij zich mee bezighouden en daar eventueel op inspelen.

5. Netwerken

Naast dat je de concurrentie in de gaten kan houden, is het platform ook ideaal om te netwerken en de interactie aan te gaan met bezoekers of anderen die zich in dezelfde niche bevinden. Deze infographic laat zien hoe effectief LinkedIn is als het gaat om nieuwe contacten leggen.

6. SEO, SEO, SEO

Een bedrijfspagina op LinkedIn draagt bij aan je vindbaarheid in zoekmachines als Google. Net als altijd gaat het ook hier om kwaliteit. Zorg er dus voor dat je bedrijfspagina volledig is en dat de content van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. En vergeet je in de berichten die je deelt niet links te plaatsen die leiden naar de website? Zo maak je het anderen nog gemakkelijker om jouw bedrijf te vinden.

Wil je meer lezen over online vindbaarheid? Dat kan op onze blog.