020 2 141 009

Dit zijn de voordelen van adverteren via Instagram

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen visuele content sneller verwerken dan teksten. Beelden worden zelfs 60.000 keer sneller opgeslagen dan woorden. Instagram is mede daarom een effectief medium dat jouw bedrijf online zichtbaarder kan maken. Je kan het medium helemaal kosteloos gebruiken óf het maximale bereiken door middel van betaalde advertenties. Optimoose legt uit wat het voordeel is van adverteren via Instagram.

Eerder schreven we al over de redenen om Instagram in te zetten voor je bedrijf. Zo heeft Instagram het hoogste reactieniveau van alle sociale media en biedt het de mogelijkheid om je bedrijf van een andere kant te laten zien. Bijvoorbeeld door een kijkje te geven bij het productieproces in je ‘stories’ of het uitlichten van een werknemer. Het fijne is dat Instagram volledig focust op het visuele, waardoor je extra ruimte hebt om creatief uit te pakken. Toch kan het zijn dat je niet de mensen bereikt die je zou willen bereiken of gewoon nóg meer zichtbaar wil worden. Betaald adverteren via Instagram kan je daarbij helpen. Ja, dat betekent inderdaad dat je budget zal moeten vrijmaken. Maar wie effectief aan de slag gaat, houdt er uiteindelijk meer aan over. Optimoose zet de voordelen van betaald adverteren voor je op een rij.

Doelgericht

Een van de voordelen van adverteren via Instagram is dat het zich heel specifiek kan richten op een bepaalde doelgroep. Dit kan doordat er bij het adverteren gegevens worden gebruikt van Facebookgebruikers. Instagram is immers onderdeel van Facebook.

Goed om te weten: wanneer gebruikers een profiel aanmaken op Facebook stemmen zij toe met het opslaan van bepaalde gegevens. Zoals bijvoorbeeld hun lievelingsfilms, hobby’s, politieke voorkeur, maar ook de plekken waar ze zijn geweest. Deze data wordt gebruikt door Facebook om doelgericht reclame te kunnen tonen en daar maakt Instagram dus ook gebruik van.

Doordat Instagram de gegevens van Facebook mag gebruiken is er ontzettend veel data beschikbaar en kunnen jouw advertenties bij de doelgroep worden getoond die jij graag wil bereiken.

Eigen vorm

Lijkt adverteren via Instagram je wel wat, maar wil je niet slechts één foto inzetten? Dan kan het medium nog steeds geschikt zijn. Instagram biedt namelijk drie manieren van adverteren aan. Zo kan je zelf bepalen wat het beste bij je (bedrijf) past.

1. De foto-advertenties

Het woord zegt het al. Bij deze soort advertentie kies je één afbeelding die onder de aandacht wordt gebracht bij jouw doelgroep.

2. De video-advertenties

De advertentie is eigenlijk hetzelfde als de afbeelding, maar dan is het een… Inderdaad, een video. Deze mag maximaal dertig seconden duren. Let er wel op dat je altijd gaat voor kwaliteit. Misschien kan je in een video wel meer kwijt, maar als deze geen sterke boodschap heeft en slapjes aan elkaar hangt, dan is één foto toch krachtiger.

3. De carrousel-advertentie

Bij deze vorm van adverteren brengt Instagram meerdere afbeeldingen onder de aandacht. De gebruiker kan dan zelf naar links ‘swipen’ om een andere afbeelding te zien.

Call-to-action knop

Als je iets op Instagram (of andere sociale media) ziet dat je aanspreekt, dan wil je er vaak meer over weten. Bijvoorbeeld de prijs van een paar schoenen, de mogelijkheden van een bepaalde dienst of de verkoopadressen voor die nieuwe gadget. Tegelijkertijd wil je er niet te veel moeite voor doen. Hoe vaak ben je al afgehaakt toen je zelf via Google op zoek moest naar iets? Precies, té vaak.

Instagram biedt bedrijven daarom de mogelijkheid om een call-to-action knop toe te voegen aan hun advertentie. Hierbij krijgen de personen die je advertentie zien meteen de mogelijkheid om actie te ondernemen. Wat die actie is, bepaal jij. Je kan kiezen voor ‘nu aanvragen’ en daarbij linken naar je verkooppagina of bijvoorbeeld voor de optie ‘contact met ons opnemen’ zodat je zelf meer informatie kunt verschaffen over de dienst of het product.

Call-to-action Instagram

Adverteren via Instagram is transparant

Gebruikers zien op Instagram altijd wanneer een video of afbeelding gesponsord is. Dit lijkt misschien niet altijd in je voordeel te werken, maar draagt wel bij aan de transparantie die je als bedrijf ongetwijfeld wil handhaven. Mensen weten op deze manier waar ze aan toe zijn.

Sponsored Instagram

Mochten gebruikers een advertentie écht niet interessant of van toepassing vinden, dan kunnen ze dat ook aangeven. Zo blijft iedereen op het medium tevreden: jouw bericht blijft zichtbaar voor de mensen die je dienst of product interessant vinden en de gebruikers krijgen waar zij geïnteresseerd in zijn.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.