020 2 141 009

Dit zijn de voordelen van de nieuwe privacywet voor consumenten

23 May 2018

Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet van kracht. Dat betekent aan de ene kant nieuwe plichten voor bedrijven (ook ZZP’ers worden in deze als bedrijven gezien), maar wat zijn eigenlijk de voordelen van de nieuwe privacywet voor consumenten? Wij zetten die voor je op een rij.

Goed om te weten: voor heel Europa gelden per 25 mei dezelfde privacyregels. In Nederland wordt de wet AVG genoemd. Dat staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en GDPR (General Data Protection Regulation) is de term die buiten Nederland wordt gebruikt.

Eerst even inlezen over de nieuwe privacywet?

De afgelopen maanden schreven we meerdere keren over deze nieuwe wet. Over hoe je er last-minute nog voor kunt zorgen dat alles rondom AVG/GDPR voor je bedrijf op orde is, wat de nieuwe privacywet inhoudt en over de veranderingen voor E-mailmarketing. Ja, we zullen het er allemaal mee eens zijn: de nieuwe regels houden ons bezig. Maar niet zomaar. De AVG/GDPR zorgt er namelijk voor dat consumenten beter beschermd worden online.

Voordelen van de nieuwe privacywet:

1.  Expliciet en duidelijk toestemming vragen

Heb je de afgelopen weken mails gehad van bedrijven die met de meest creatieve teksten je erop willen wijzen dat ze toestemming nodig hebben om je te kunnen blijven informeren? Dan hebben die de nieuwe regels goed begrepen ;). Bedrijven moet namelijk actief om toestemming vragen als ze gegevens van consumenten willen gebruiken. Ze moeten daarbij duidelijke en heldere taal gebruiken (dus geen ellenlange teksten met jargon).

2. Meer controle over eigen gegevens

Dit is een van de belangrijkste voordelen van de nieuwe privacywet: consumenten krijgen meer controle over hun eigen gegevens. Zo is het dankzij deze nieuwe wet een stuk gemakkelijker voor consumenten om hun toestemming in te trekken (als je bijvoorbeeld geen klant meer bent bij een bedrijf, maar ook als je daar geen enkele reden voor hebt. Als consument mag je op elk gewenst moment bepalen dat jouw gegevens niet meer gebruikt mogen worden). Daarbij is het overdragen van gegevens met de komst van de nieuwe wet een stuk eenvoudiger geworden. Bedrijven zijn door de AVG/GDPR namelijk verplicht om jouw data aan jou over te dragen.

We leggen dit uit aan de hand van een voorbeeld: Instagram.
Stel je besluit te stoppen met Instagram omdat je toch liever je foto’s op Flickr wil plaatsen. Dan is Instagram verplicht om al jouw foto’s en berichten over te dragen in een toegankelijk digitaal bestand. Let op: dit geldt alleen voor de bestanden die jijzelf hebt aangeleverd. Dus data over hoe vaak je hebt geklikt op bepaalde advertenties vallen daar niet onder.

3. Extra bescherming voor kinderen

De nieuwe privacywet verplicht bedrijven om kinderen extra te beschermen. Die zijn zich immers minder bewust van de risico’s online. Wil een bedrijf bijvoorbeeld persoonsgegevens of data gebruiken van iemand van onder de zestien? Dan moet er eerst toestemming worden gevraagd aan de ouders. De Europese grens ligt op zestien, maar landen mogen zelf bepalen of ze de die grens willen verlagen naar dertien jaar.

4. Bewijslast ligt niet bij de consument

Het zijn de bedrijven die moeten kunnen bewijzen dat ze op de juiste manier handelen. Zij moeten kunnen aantonen dat een consument toestemming heeft gegeven om zijn of haar gegevens te gebruiken. Kunnen zij dit niet, dan kan de consument z’n gelijk krijgen én kan het bedrijf een geldboete worden opgelegd van maximaal 20 miljoen euro of 4 procent van de jaaromzet.

5. Eigen waakhond

Hoewel de regels voor heel Europa gelden, heeft elk land zijn eigen waakhond. In Nederland is dat Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Hierdoor is het voor consumenten gemakkelijk om aan de bel te trekken als iets volgens hen niet volgens de regels gaat. Heb je bijvoorbeeld klachten over hoe een bedrijf met jouw gegevens omgaat of lukt het maar niet om je eigen gegevens bij een bedrijf te bemachtigen? Dan kun je terecht bij AP.

Kortom:

1. Expliciet en duidelijk toestemming vragen

2. Meer controle over eigen gegevens

3. Extra bescherming voor kinderen

4. Bewijslast ligt niet bij de consument

5. Eigen waakhond

Wil je weten hoe je jouw website nog AVG/GDPR-proof krijgt of nadenken over een efficiënte manier van e-mailmarketing? Neem gerust contact met ons op. Optimoose helpt je graag verder.

Liever andere artikelen lezen over online marketing? Dat kan op onze blog.