020 2 141 009

Waarom datavisualisatie onmisbaar is én wat het precies is

We kunnen online steeds meer gegevens verzamelen. Van het aantal keren dat iemand op iets klikt en leeftijden van bezoekers tot specifieke interesses en voorkeuren. Alle gegevens die verzameld worden noemen we data.

Die hoeveelheid data blijft groeien. Niet alleen wereldwijd maar ook de data voor jouw bedrijf groeit: hoe meer mensen een website bezoeken hoe meer data. Die gegevens kunnen waardevol zijn voor je bedrijf, mits je er iets mee kunt natuurlijk. Om effectief gebruik te maken van alle informatie is er datavisualisatie: een overzichtelijke weergave van data.

We leggen het uitgebreider uit:

Wat is datavisualisatie?

Het korte antwoord: Datavisualisatie is een visuele weergave van gegevens.
De uitgebreidere versie met uitleg:
Zoals we eerder zeiden: er is ontzettend veel data beschikbaar tegenwoordig. Om dit inzichtelijk te maken, is er datavisualisatie: het visueel maken van data. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat we beelden sneller opnemen dan tekst.

Het visualiseren van data kan op verschillende manieren. Zo kun je ervoor kiezen om de cijfers te verwerken in een tabel of een staafdiagram. Maar ook cirkeldiagrammen of andere creatieve vormen vallen onder datavisualisatie.

Verschillende vormen van datavisualisatie:

datavisualisatie voorbeelden

 

Waarom gebruikmaken van datavisualisatie?

Door gebruik te maken van datavisualisatie wordt abstractie informatie (lees: cijfers) toegankelijker. Patronen zijn immers gemakkelijker te herkennen als ze in een visuele vorm zoals een grafiek of diagram zijn verwerkt. Het gevolg: je begrijpt (beter) hoe je bezoekers en/of klanten zich gedragen. Precies wat je nodig hebt om je bedrijf te optimaliseren: inzichten. Daar kan je vervolgens effectief op inspelen.

 

Voordelen van datavisualisatie

1. Voor iedereen begrijpelijk

Een van de grote voordelen van datavisualisatie is dat ingewikkelde cijfers en rekensommen ook voor leken begrijpelijk worden. Dit is fijn zodat iedereen binnen je bedrijf (ook de mensen die het wat minder op cijfers hebben) begrijpen wat er in het bedrijf gebeurt. Maar ook voor derden is het interessant. Wil je een keer de groei van je bedrijf delen of andere cijfers? Dan is een datavisualisatie toegankelijker en begrijpelijker dan een cijfer met een procentteken erachter.

2. Trends ontdekken

Door de data in visuele vormen te gieten worden de gegevens overzichtelijk en kunnen trends gemakkelijk ontdekt worden. Je kunt een visualisatie zo uitgebreid of specifiek maken als je zelf wil. Door ook data en seizoenen te betrekken kun je bijvoorbeeld heuse trends ontdekken. Welke maanden wordt er het beste gepresteerd en wat hangt daarmee samen? Hoe voorkom je die dip in de zomermaanden en welke doelgroep is gedurende het gehele jaar stabiel? Allemaal inzichten die dankzij datavisualisatie zichtbaar worden.

3. Snel inzicht verkrijgen

Dat je met datavisualisatie snel inzicht verkrijgt, weet je nu wel. Maar een ander voordeel is dat het ook nog eens snel is. Er hoeven geen rijen en kolommen meer worden geanalyseerd voor er conclusies kunnen worden getrokken.

 

Hoe gebruik ik datavisualisatie?

Er zijn verschillende tools die gebruikt kunnen worden voor het visualiseren van data. Een van de meest bekende is Excel. Daarmee kun je gemakkelijk diagrammen en tabellen opstellen, maar gemakkelijk betekent niet snel. Want eerlijk is eerlijk: het is nogal een tijdrovende klus. Wij van Optimoose maken gebruik van Google Data Studio. Het voordeel hiervan is dat deze tools gegevens van onder andere Google AdWords, Google Analytics en Facebook Ads integreert. Hierdoor kan data uit verschillende bronnen gecombineerd worden tot een visualisatie. Zo krijg je een representatief en volledig beeld.

Hier wordt kort uitgelegd hoe Google Data Studio precies werkt:

Extra tips voor datavisualisatie

Wil je gelijk aan de slag met datavisualisatie? Dat kan. We geven je gelijk drie tips waarmee je aan de slag kan:

1. Ga voor een cirkeldiagram

Een cirkeldiagram (ook wel taartdiagram of schijfdiagram genoemd) geeft een overzichtelijk beeld van data die voor de meesten begrijpelijk is. Geen ingewikkelde stijgingen of lastig af te lezen staafdiagrammen. Bij een cirkeldiagram wordt meteen duidelijk hoe de koek verdeeld is.

2. Maak gebruik van kleur

Door verschillende kleuren toe te passen kun je een duidelijk overzicht creëren. Ga voor toegankelijke kleuren die passen bij het onderwerp. Rood voor een daling bijvoorbeeld en groen voor een stijging. Maar let op: sommige kleuren kunnen in andere landen een andere betekenis hebben en voor verwarring zorgen.

3. Wees kritisch

Niets is zo vervelend als verkeerde cijfers doorvoeren. Dit komt niet alleen onprofessioneel over, maar je ontneemt jezelf ook waardevolle inzichten. Wees daarom extra kritisch op hoe jouw datavisualisatie uitpakt. Klopt het echt? Is het representatief voor wat er werkelijk gebeurt binnen je bedrijf?

Goed om te weten: het verschil tussen datavisualisatie en infographics

Beide vormen geven informatie weer op een visuele manier. Ze worden daarom nogal eens door elkaar gehaald. Maar terwijl een infographic een duidelijk verhaal vertelt, gaat het bij datavisualisatie slechts om het weergeven van data.

Infographic:
Een infographic heeft een begin, een midden en een eind. De makers interpreteren de informatie en vertellen een verhaal met behulp van grafieken en afbeeldingen. Ruimte om iets zelf te interpreteren is beperkt.

Datavisualisatie:
Bij datavisualisatie is een dataset beeldend gemaakt. Getallen zijn weergeven in vormen zoals staaf- en cirkeldiagrammen, grafieken of labels.

Kortom:

Met datavisualisatie maak je gegevens visueel en kun je gemakkelijk(er) patronen herkennen en inzichten opdoen waar je effectief op kunt inspelen.

Wil je nog meer leren?

Op onze blog vind je nog meer artikelen met tips en uitleg.
Wil je liever meer informatie, met ons in contact komen of iets melden? Dat kan eveneens. Via deze pagina kun je contact met ons opnemen.