020 2 141 009

In deze blogpost leggen we uit wat call tracking is

De meeste bedrijven en marketeers meten hun succes aan de hand van een reeks digitale analyses met onder andere organische bezoeken, paginaweergaven en uiteraard conversies. Hartstikke logisch in deze tijd waarin we het grootste deel van onze dag op het internet doorbrengen. Maar er zijn ook nog steeds mensen die per telefoon informatie opvragen over een product of zelfs telefonisch hun aankoop doen. Door middel van call tracking kan ook telefonisch gedrag gemeten worden. Maar wat is call tracking eigenlijk?

Laten we bij het begin beginnen:

Wat is call tracking precies?

Call tracking is het analyseren van telefonische acties die voort zijn gekomen uit een advertentiecampagne of door een bezoek aan een website. En voor als je je afvraagt wat een telefonische actie is: dat is heel simpel gezegd wanneer iemand actie onderneemt per telefoon. Bijvoorbeeld als iemand naar jouw bedrijf belt voor meer informatie of telefonisch een dienst op product bestelt. Je kunt als bedrijf met call tracking die telefonische oproep volgen en achterhalen waar deze vandaan komt. De data die daar vervolgens uit voortkomt is handig, omdat je die informatie kun gebruiken bij het opstellen van volgende marketingacties. Zo kun je in de toekomst nog effectievere campagnes opzetten.

Soorten call tracking

Er zijn twee soorten call tracking:

1. Dynamische call tracking

Deze vorm wordt gebruikt als je wil meten hoeveel telefonische acties er voorkomen na het bezoeken van jouw website. De manier waarop dit gebeurt lijkt op de manier hoe Google Analytics data werkt, alleen is bij er bij dynamische call tracking nog een extra dimensie betrokken: een uniek telefoonnummer. Elke bezoeker op jouw website krijgt namelijk een ander, uniek, telefoonnummer te zien. Kiest een bezoeker ervoor om telefonisch contact op te nemen? Dat kun je achteraf met een call tracking-functie het ‘gedrag’ van die bezoeker aan analyseren.

2. Offsite call tracking

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen naar jouw bedrijf bellen als ze een advertentie zien op een plek buiten jouw website. In dat geval maak je gebruik van, ja het woord zegt het al, offsite call tracking. Voor je de campagne de online wereld instuurt, koppel je het telefoonnummer dat daarop te zien is aan een één label. Aan de hand van dat label (ook wel etiket genoemd) kun je daarna analyseren waar de bezoekers vandaan zijn gekomen en vergelijken met andere labels.

Goed om te weten: noch offsite call tracking of dynamische call tracking worden gebruikt om af te luisteren of gesprekken op te nemen. Het is slechts bedoeld om gedrag van bezoekers te analyseren, net zoals ook online gebeurt middels cookies.

Hoe kan ik met call tracking aan de slag gaan?

In Nederland is deze functie is over het algemeen wat minder bekend bij het grote publiek. Met twee klikken heb je immers Google Analytics geïnstalleerd (oké, zes klikken) en online gaan de meeste artikelen over zogenoemde clicks en conversies die daaruit voortkomen. Maar met eveneens wat simpele handelingen kun ook je telefonische verkeer analyseren en daar in vervolg weer op inspelen. Besteed je dit liever uit? Ook dat is optie. AdCalls is bijvoorbeeld een bedrijf dat alles rondom jouw call tracking kan opzetten en zelfs een eigen analyse tool heeft om de telefonische acties in te volgen.

Extra fijn: je kunt call tracking integreren in je Google Analyctics-account. Dan heb je al het verkeer in één overzicht.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Optimoose helpt je graag verder, neem contact met ons op!