020 2 141 009

Na dit artikel weet je wat een algoritme nu eigenlijk écht is

01 March 2018

Algoritmes zijn óveral. Van je Facebooktijdlijn en Spotify tot boekingswebsites, Google, Tinder, Twitter en zo kunnen we nog heel lang doorgaan. Maar, wat is een algoritme nu eigenlijk? Optimoose legt het je graag uit.

Het begin

Laten we bij het begin beginnen: het woord algoritme en het systeem erachter hebben we te danken aan de Perzische wiskundige Al-Chwarizmi. Die bedacht een wiskundige constructie die allerlei componenten in een bepaalde volgorde samenvoegt om uiteindelijk een vooraf bepaald doel te bereiken. Het bijzondere hierbij is, is dat het systeem rekening houdt met allerlei mogelijke gebeurtenissen en zich daardoor continu kan aanpassen.

Voorbeeld

Geen zorgen als je het na bovenstaande alinea nog niet helemaal begrijpt, we leggen het uit aan de hand van een voorbeeld: jouw Facebooktijdlijn.

Je krijgt berichten op je tijdlijn te zien die het algoritme van Facebook voor je heeft geselecteerd. De makers van Facebook hebben dit zo ingesteld dat ze door middel van het algoritme hun doel kunnen bereiken. Voor 2018 heeft het bedrijf ‘meer interactie’ tussen gebruikers als een van haar doelen. Dat betekent dat het algoritme is ingesteld om interactie tussen gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Like je bijvoorbeeld continu foto’s van katten of zet je reacties onder voetbalnieuws? Dan zal het algoritme steeds vaker dat soort berichten in je tijdlijn naar voren laten komen, omdat het weet dat die Facebook helpen bij het behalen van hun doel.

Aanpassingen

Elk algoritme heeft een eigen reeks van acties, maar is ook ingesteld op zogenoemde ‘mogelijke handelingen’. Stel dat je de afgelopen twee jaar alleen maar kattenvideo’s of voetbalberichten hebt geliket en nu ineens ook reageert op berichten die gaan over schaatsen of zonnige vakantielanden, dan kan het ritme daarop inspelen. De formule wordt altijd aangepast aan het doel dat vooraf is bepaald.

Maar ook de resultaten die bijvoorbeeld getoond worden in zoekmachines als Google zijn het resultaat van een algoritme. Op basis van jouw zoekgeschiedenis en voorkeuren worden er relevante resultaten getoond. En ook hier geldt weer dat het ritme een verzameling is van allerlei componenten die samen naar eenzelfde doel werken. Zo kijkt Google niet alleen naar wat jij te weten wil komen, maar ook naar hoe goed een website is die getoond wordt in zoekresultaten. Sites die hun SEO goed op orde hebben, maken meer kans om gezien te worden dan andere.

Leuk om te weten

Tegenwoordig lijkt het alsof de algoritmes geen einde kennen. Je kunt bijvoorbeeld oneindig lang door blijven scrollen op Facebook en als je iets zoekt op Google krijg je ontelbaar veel pagina’s waaruit je kan kiezen. Toch is de formule die achter het algoritme schuilgaat wél eindig. Maar door de digitale ontwikkelen van de afgelopen jaren is de reeks van componenten steeds langer geworden, waardoor het haast onmogelijk is om écht naar het einde te scrollen.

Kortom:

Een algoritme is een wiskundige formule die er op de achtergrond voor zorgt dat websites kunnen inspelen op jouw én hun eigen behoeftes.

Wil je nog meer lezen over online marketing en online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.