020 2 141 009

We leggen uit wat linkbuilding is én waarom het onmisbaar is voor je website

31 May 2018

Door effectief gebruik te maken van linkbuilding kun je ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt en dat je als autoriteit wordt gezien. Maar het kan zomaar zijn dat je nog nooit gehoord heb van de term ‘linkbuilding’. Gelukkig is dat geen enkel probleem. Optimoose legt in deze blogpost uit wat linkbuilding precies is en waarom het nu zo onmisbaar is voor je website.

Wat is linkbuilding?

Heel het internet bestaat uit links tussen alle websites die zo samen één groot net vormen: het internet. En hoe meer kwalitatieve links naar jouw website leiden, hoe beter je gevonden wordt online. Daarom is er linkbuiling. Dat is heel simpel gezegd het verzamelen van (kwalitatieve)links op externe websites die naar jouw website leiden. Zo ‘bouw’ je als het ware beetje bij beetje een steeds groter net.

Even tussendoor:

Maar het gaat ook bij linkbuilding niet alleen om de hoeveelheid. Het is ook van (groot) belang dat de inhoud waarnaar de links leiden relevant is. Een backlink naar een pagina over balletles op een site die motorspullen verkoopt wordt niet gezien als een kwalitatief goede (back)link, Maar linken naar een website over bijvoorbeeld motorrijlessen weer wel.

Waarom is linkbuilding onmisbaar?

Doordat er externe links naar jouw website leiden, stijgt jouw website in online waarde. Hoe meer relevante links er naar jouw website leiden, hoe eerder je als autoriteit wordt gezien online. Ook neemt je bezoekersaantal toe doordat anderen naar jouw website verwijzen. En alsof dat nog niet genoeg voordelen zijn: linkbuilding is ook één van de factoren waarop het algoritme van zoekmachines selecteert. Kortom: met linkbuilding kun je én extra bezoekers op je website krijgen én een betere positie verkrijgen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.

Soorten backlinks

Er zijn drie manieren om backlinks te ‘verkrijgen’:

1. Natuurlijke backlinks

Natuurlijke backlinks zijn door iemand anders toegevoegd, zonder dat jij daarvoor iets hebt hoeven doen. Bijvoorbeeld als iemand zijn bezoekers wil doorverwijzen voor meer uitleg. Maar ondanks dat natuurlijke backlinks veelal positief zijn (omdat jouw website van toegevoegde waarde blijkt te zijn) is het goed om in de gaten te houden waar het verkeer naar je website vandaan komt. Het kan immers ook een keer voorkomen dat iemand een backlink gebruikt met een minder positief doel.

2. Zelf geïnitieerde links

Zelf geïnitieerde links zijn ook links die onder linkbuilding vallen, alleen is er hier van te voren overlegd. Bijvoorbeeld door een klant te vragen om een backlink op zijn of haar website of wanneer er een samenwerking is gestart met een vlogger of blogger bijvoorbeeld. Die plaatsen dan een link naar jouw website en krijgen daarvoor iets terug, zoals gratis gebruik maken van de diensten die jouw bedrijf aanbiedt (of iets anders dat van te voren is afgesproken).

3. Actief linkbuilden

Dit is een tijdrovende, maar ook effectieve manier om backlinks te verkrijgen. Door actief te linkbuilden voeg je zelf backlinks naar jouw website toe op fora, op verzamelpagina’s of andere sites waarop backlinks geplaatst kunnen worden.

Zelf linkbuilden?

Linkbuilden is zoals eerder genoemd een tijdrovende klus. Niet alleen omdat het tijd kost om samenwerkingen te starten, maar vooral omdat het tijd vergt om op zoek te gaan naar plekken op het internet waar je een kwalitatief goede backlink kunt toevoegen. Maar onmogelijk is het absoluut niet. In een volgende blogpost leggen we uit hoe je zelf direct aan de slag kan met linkbuilden.

Wil je dit onderdeel liever uitbesteden? Dat kan! Een van de diensten die Optimoose aanbiedt is linkbuilden: wij zoeken voor jou naar de perfectste plekken online om een kwalitatieve backlink te plaatsten. Meer weten? Bel of mail ons gerust, we helpen je graag.

Nog meer lezen over online vindbaarheid? Klik hier.