020 2 141 009

Wat is SEO nu eigenlijk?

Het hebben van een website is de eerste stap om je bedrijf online vindbaar te maken. De tweede stap is om daadwerkelijk gevonden te worden. Dit kan natuurlijk door te adverteren, maar ook door effectief in te spelen op de zogenoemde SEO regels van Google en andere zoekmachines. Maar wat is SEO eigenlijk? Optimoose legt het uit.

Search wat?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit ook wel ‘zoekoptimalisatie’. Hierbij gaat het om het verbeteren van de vindbaarheid van een website in Google of andere zoekmachines. Hoe beter de SEO, hoe eerder een website wordt weergegeven in de ‘organische’ zoekresultaten van zoekmachines als Google.

Goed om te weten: met organisch bedoelen we in dit geval resultaten waarvoor niet betaald is. Je kunt namelijk ook door middel van Google AdWords je vindbaarheid vergroten. Dan betaal je een bepaald bedrag en koop je als het ware je plek in de zoekresultaten. Maar in deze blogpost hebben we het over de organische, onbetaalde zoekoptimalisatie.

Hoe werkt dat precies?

Zoekmachines beoordelen websites op hoe SEO-vriendelijk ze zijn en slaan vervolgens die gegevens op in hun database. Deze beoordelingen, die ook wel indexaties worden genoemd, worden gedaan door spiders of crawlers. Dat zijn een soort robots die websites scannen op SEO-gerelateerde criteria.

Als een gebruiker vervolgens naar iets zoekt via een zoekmachine als Google, dan toont Google de beste resultaten uit haar database. Websites met de meest relevante content krijgen een hogere positie in de lijst met zoekresultaten. Het doel van SEO is dus eigenlijk om zo goed mogelijk op te vallen bij de spiders, om zo een zo hoog mogelijke plek te veroveren.

Waarom?

Waarschijnlijk ben je nu op het punt aangekomen dat je je afvraagt wat het oplevert om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Ook dat leggen we je graag uit: de algemene vuistregels rondom zoekoptimalisatie stellen dat hoe hoger een website in de zoekresultaten wordt weergegeven, hoe meer bezoekers zo’n site trekt. En het voordeel van een hoger bezoekersaantal is dat de kans op meer omzet óók wordt vergroot. In het kort: het optimaliseren wat je SEO draagt bij aan het vergroten van je omzet.

SEO-jargon in een notendop

Nu je weet wat SEO precies is het begrijpelijk dat je dieper in de wereld van zoekoptimalisatie wil duiken. Om te zorgen dat je niet afgeschrikt wordt door alle jargon hebben we alvast de meestvoorkomende vaktermen voor je op een rij gezet, mét uitleg.

Backlink

Als andere websites in hun teksten naar jouw site verwijzen, dan is dat voor jou een zogenoemde backlink. Met zulke links scoor je punten bij Google. Die ziet namelijk door het aantal backlinks dat de content op jouw website gewaardeerd wordt door anderen en dus van waarde is.

Crawlers

Dit zijn de computerprogramma’s die het internet afstruinen naar websites om in de database van hun zoekmachine op te nemen. Deze worden ook wel spiders of robots genoemd.

Metatags

Bij zoekmachineoptimalisatie horen metatags. Dit zijn ruimtes die niet zichtbaar zijn voor bezoekers, maar waar je wel extra beschrijvende informatie over je pagina kan toevoegen. De crawlers (zie vorige term) kunnen metatags wél zien en nemen deze mee in het beoordelen van je pagina.

Metadescription

Anders dan metatags kunnen bezoekers je metadescription wél zien. Dit is een korte beschrijvende tekst over de pagina van maximaal 155 tekens (inclusief spaties). Deze tekst is te zien in de lijst met zoekresultaten. Een sterke metadescription kan er, ondanks een lagere positie in Google, voor zorgen dat je opvalt tussen de andere zoekresultaten.

Optimoose Metadescription

Ranking

De ranking is het resultaat van je SEO. Hoe beter je SEO hoe beter je ranking in de zoekresultaten. Vergeet bij deze niet dat Google het algoritme om zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken continu aanpast. Het kan dus zijn dat je website vandaag bovenaan in de ranking staat en morgen een minder goede positie heeft.

Zoekterm

Dit is wat mensen intikken bij een zoekmachine als ze op zoek gaan naar een website of bepaalde informatie. Met de nieuwe ontwikkelingen van onder andere spraakgestuurd zoeken, zijn zoektermen tegenwoordig steeds vaker ‘zoekzinnen’.

SERP

SERP is de afkorting die wordt gebruikt voor Search Engine Result Page. Dit noemen we in het Nederlands de zoekresultatenpagina.  Als een bezoeker een zoekterm invoert bij een zoekmachine en op enter drukt, is de SERP het resultaat. Het optimaliseren van je SEO heeft als doel om je zo hoog mogelijk in de SERP te krijgen.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.