020 2 141 009

Google Analytics: wat het precies is én waarom het onmisbaar is voor je website

10 July 2018

Google Analytics is een van de meest gebruikte en gebruiksvriendelijke hulpmiddelen om statistieken van website bij te houden. En voor je denkt dat dit niet relevant is voor jouw website: zelfs de kleinste bedrijven hebben baat bij deze inzichten. Want alleen door te zien wat er goed én minder goed gaat kun je effectief inspelen op de behoeften van je bezoekers en potentiële klanten. Maar wat is Google Analytics eigenlijk? We leggen het uit.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een software die gratis wordt aangeboden door, je raadt het al, Google. Met deze dienst kun je tot in detail statistieken over je website verzamelen. Van het aantal precieze bezoekers, tot inzichten over backlinks, conversie en de meest populaire bezoekuren.

Leuk om te weten:
Software is de term de wordt gebruikt voor programma’s en bestanden die wij mensen niet fysiek kunnen aanraken. Hardware daarentegen kun je wél vastpakken. Je computer bijvoorbeeld, dat is hardware. Maar Microsoft Word en Windows of macOS noemen we software. Net als Google Analytics, dat kunnen we ook niet beetpakken.

Hoe werkt dat precies?

Via Google Analytics kun je een account aanmaken. Als je alle stappen hebt doorlopen krijg je een unieke trackingcode van Google. Hier lees je hoe je deze ‘achter’ je website plakt (maar schroom vooral niet ons te contacten als je daar meer informatie over wil). Daarna ben je er klaar voor: Google Analytics houdt nu alle statistieken bij. Van wie je website bezoekt (doelgroep) en hoe ze bij jouw website gekomen zijn (acquisitie) tot wat de bezoekers op je site bekijken en wat het oplevert (conversie).

Waarom gebruikmaken van Google Analytics?

Het is altijd goed om te onthouden waarom je gebruik maakt van een bepaalde tool. Google Analytics gebruiken is namelijk geen doel op zich. Het is een middel om de doelen die je hebt opgesteld voor je bedrijf te behalen. Bijvoorbeeld:

Inzicht krijgen in jouw doelgroep

Met Google Analytics kun je niet alleen zien wanneer mensen jouw site bezoeken, maar ook waar ze zich bevinden (geografisch gezien), via welke website ze bij jouw terecht zijn gekomen, hoelang ze op de website blijven en de leeftijd van de bezoeker. Kortom: je kunt je doelgroep goed leren kennen als je effectief gebruik maakt van deze tool

Je website verbeteren voor bezoekers

Google Analytics laat zien wanneer gebruikers afhaken, op welke pagina ze besluiten de website te verlaten en op welke pagina’s ze minder dan een paar seconden doorbrengen. Met deze waardevolle informatie kun je nog eens kritisch kijken naar hoe je website is ingericht.

Conversie verhogen

Het is ook mogelijk om doelen te stellen waarmee conversie gemeten kan worden. Zo krijg je inzicht in of bezoekers via betaalde of onbetaalde kanalen op jouw website terechtkomen en wat dit oplevert. Daarna kun je de balans opmaken: zijn die betaalde campagnes online wel rendabel?

Filters binnen Google Analytics

We geven het gelijk toe: Google Analytics heeft tal van mogelijkheden en het kan even duren voordat je echt alles hebt ontdekt en gemakkelijk kunt toepassen. Maar beetje bij beetje leer je bij en zal deze software steeds minder geheimen voor je hebben. Neem bijvoorbeeld het instellen van filters. Hiermee kun je data uitsluiten en slechts zien wat jij wilt meten. Dit is handig omdat niet álles relevant is voor jouw analyse. Je kunt bijvoorbeeld intern verkeer wegfilteren zodat sitebezoeken van jou en je collega’s niet worden meegenomen (die cijfers zijn immers niet per se representatief voor de doelgroep die je wil bereiken) of juist informatie ‘opnemen’. Hierbij wordt slechts de informatie weergeven die jij wenst.

Segmenten binnen Google Analytics

Ook kun je bij Google Analytics gebruikmaken van segmenten. Een segment is een deel van de statistieken die worden bijgehouden door de software. Bijvoorbeeld bezoekers uit een bepaalde regio, een leeftijdscategorie of mensen die een specifieke pagina op je website bezoeken. Kort gezegd: door gebruik te maken van segmenten breng je een specifieke doelgroep in kaart. Zo krijg je ook specifiekere informatie en kun je daar effectiever op inspelen.

Het gebruiken van Google Analytics kost niets, maar vraagt wel een tijdsinvestering om alles onder de knie te krijgen. Heb je de (meeste) functies ontdekt? Dan weten we zeker dat je daarna niet meer zonder kan.

Heb je nog vragen over Google Analytics, wil je weten wat het voor jouw website kan betekenen of wil je gewoon even sparren over het onderwerp? Dat kan! Neem gerust contact met ons op of lees verder op onze blog.