020 2 141 009

6 tips om je zakelijke sociale mediakanalen optimaal te benutten

16 April 2018

Online ontkomt vrijwel niemand aan sociale media. De verschillende kanalen kunnen je bedrijf een ongelooflijke boost geven en voor gratis marketing zorgen. Of nouja, bijna gratis… Want zelfs als je je sociale mediakanalen zelf beheert is een (kleine)investering niet te vermijden. Al is het maar in de vorm van tijd. Tijd is immers… Precies! Wij geven je 7 tips om je zakelijke sociale mediakanalen optimaal te benutten zodat je die investering dubbel en dwars terugverdient.

1. Zorg voor een plan

Dit lijkt misschien overbodig, want je kan natuurlijk gewoon iets plaatsten wanneer het jou uitkomt en dan maar zien wat er gebeurt. Maar op de langere termijn werpt zo’n social media plan z’n vruchten af. Houdt altijd je einddoel in gedachten en vergeet niet dat er kleine(re) stappen voor nodig zijn om een groot resultaat te bereiken. Dan kan je daar met je plan beetje bij beetje naartoe werken.

2. Focus ook op engagement

Engagement is een echte marketingterm die we zelfs in Nederland in het Engels blijven gebruiken. We spreken over engagement als we betrokkenheid bedoelen. En betrokkenheid op sociale media is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Hiermee betrek je klanten bij het product, wakker je een discussie aan of zorg je ervoor dat lezers van jouw sociale media posts affiniteit krijgen of houden met het product of dienst die je aanbiedt. Zélfs als het geen (potentiële) klanten zijn.

3. Gebruik de kanalen voor extra verkeer naar je website

Een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website bouwen voor je bedrijf is de eerste stap, maar de tweede stap is vaak net iets lastiger: bezoekers trekken én behouden. Gebruik daarom je zakelijke sociale mediakanalen om mensen via interessante berichten door te sturen naar je website. Dit kan bijvoorbeeld door je eigen blogposts te delen, je website in je bio (biografie) te vermelden en mensen er af en toe aan te herinneren dat je óók een website hebt.

4. Houdt statistieken bij

Als je een officiële bedrijfspagina aanmaakt krijg je ook inzicht in de statistieken. Hoe vaak er wordt gereageerd, hoe vaak er wél is gekeken naar een bericht maar verder geen actie is ondernomen, hoeveel mensen er door hebben doorgeklikt, bij welke doelgroep je berichten het beste aanslaan. Je kunt het allemaal inzien en er je voordeel ermee doen natuurlijk. Houd daarom goed in de gaten welke berichten het op jouw sociale mediakanalen goed doen en welke juist minder. Dan kun je daar je strategie op aanpassen en je kanalen nog beter benutten.

5. Plan berichten in voor je zakelijke sociale mediakanalen

Deze tip gaat je heel veel tijd besparen. Wist je namelijk als dat je berichten op sociale media kunt inplannen? Op Facebook is dat al langer zo, maar nu kan dat ook voor Twitter, LinkedIn en zelfs Instagram. Nog leuker: je kunt via één website, zoals bijvoorbeeld Hootsuite, berichten inplannen voor al je zakelijke sociale mediakanalen.

Let wel: sommige berichten lenen zich wél voor Twitter maar niet voor Facebook en andersom. Vergeet daarom niet goed te monitoren welk soort bericht het op welk medium het ‘t beste doet.

6. Weet wat je niét moet doen

Naast dat het goed is om te weten wat je allemaal kunt op sociale media is het ook heel belangrijk om te weten wat je absoluut niet moet doen. Hier staan 25 punten die je het beste kunt vermijden op je zakelijke sociale mediakanalen. Zoals bijvoorbeeld precies dezelfde informatie mailen naar je klanten én op je Facebook zetten, dingen beloven die niet waargemaakt kunnen worden of (ongevraagd) informatie delen over de salarissen van je collega’s of werknemers. Het lijkt wat voor de hand liggend, maar we wilden het toch even benoemen.

Kortom:

1. Zorg voor een sociale media plan;
2. Focus ook op engagement;
3. Gebruik de kanalen voor extra verkeer naar je website;
4. Houdt statistieken bij;
5. Plan berichten in;
6. Weet wat je niét moet doen.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.