020 2 141 009

Zo blijft je bedrijf ook met het nieuwe algoritme zichtbaar op Facebook

09 February 2018

Facebook heeft een nieuwe strategie waarbij het zich meer gaat focussen op ‘betekenisvolle interactie’. Hoewel dit misschien een ver-van-je-bed-show lijkt, is dat het niet. Door deze nieuwe strategie verandert het algoritme van Facebook en dat heeft invloed op hoe goed jouw Facebookposts zichtbaar zijn. Gelukkig weet Optimoose hoe je bedrijf ook met het nieuwe algoritme zichtbaar blijft.

Marc Zuckerberg, CEO en founder van Facebook, wil zich in 2018 focussen op de manier waarop mensen tijd doorbrengen op het medium. Zuckerberg en zijn team zeggen zich namelijk verantwoordelijk te voelen voor de wijze waarop Facebook gebruikt wordt. “We willen ervoor te zorgen dat onze diensten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar ook goed zijn voor iemands welzijn.”

Komend jaar gaan er daarom beetje bij beetje veranderingen plaatsvinden die het algoritme beïnvloeden. Door deze vernieuwde strategie krijgen posts van vrienden en familie voorrang, waardoor (bedrijfs)pagina’s minder zichtbaar worden. Met deze tips blijf je ondanks de veranderingen zichtbaar op Facebook.

1. Interactie

Facebook geeft naast vrienden en familie ook berichten met ‘zinvolle interactie’ voorrang in iemands tijdlijn. Volgens Zuckerberg moet een Facebookpost gesprekken tussen gebruikers stimuleren om in waarde te stijgen. Pagina’s die berichten maken waar mensen niet op reageren zullen juist in waarde dalen en steeds minder zichtbaar worden. Probeer daarom vragen te stellen in je berichten en te schrijven over relevante onderwerpen waarover gebruikers ongetwijfeld een mening hebben. Hierdoor vergroot je de kans dat mensen zullen reageren op je bericht. Maar pas op: het kan verleidelijk zijn om het nieuwe algoritme te beïnvloeden door expliciet te vragen om reacties, maar daarmee bereik je juist het tegenovergestelde. Volgens Facebook is het vragen om reacties namelijk geen ‘zinvolle interactie’ en zul je daardoor nog minder zichtbaar worden.

2. Help klanten

Zorg ervoor dat je via je Facebookpagina bezoekers helpt. Dit kan door bijvoorbeeld rechtstreeks vragen te beantwoorden onder een bericht. Hiermee creëer je (meer) interactie onder je berichten en daar houdt het nieuwe algoritme van Facebook wel van. Extra tip: probeer in een blogpost een oplossing te bieden voor een probleem dat vaak voorkomt binnen jouw doelgroep en plaats deze op Facebook. Hiermee heb je meer kans dat jouw content wordt gedeeld en daarmee scoor je bij het nieuwe algoritme weer punten.

3. Video

Gebruik video’s voor nog meer interactie op je pagina. Organiseer bijvoorbeeld een vragensessie waarbij je live de antwoorden van volgers beantwoordt. Dit zorgt voor interactie op je Facebookpagina. En zoals we in het intro al benoemden: hoe meer interactie, hoe relevanter Facebook jou vindt.

4. Speel open kaart

Vertel je klanten eerlijk over de veranderingen bij Facebook en leg ze uit dat ze nog steeds de berichten van hun favoriete pagina’s kunnen blijven zien. Hiervoor hoeven ze slechts naar de Facebookpagina te gaan en te klikken op ‘volgen’ en ‘als eerste weergeven’. Wijd er een post aan op je (bedrijfs)blog of verwerk het in de nieuwsbrief die je verstuurt. Zo weten je bezoekers precies hoe ze zelf de baas blijven over hun tijdlijn.
Optimoose Facebook

5. Budget

Facebook is en blijft een commerciële onderneming. En dat betekent dat je nog steeds zichtbaarheid kunt kopen. Je kunt er daarom ook voor kiezen om (extra) budget vrij te maken voor Facebookadvertenties. Extra tip: zelfs al koop je advertenties, het algoritme blijft in werking. Doe daar je voordeel mee. Want betaalde berichten + interactie creëren = maximale zichtbaarheid.

Kortom:

  • Zorg voor interactie op je pagina;
  • Help klanten via Facebook;
  • Gebruik video’s voor nog meer interactie;
  • Speel open kaart en vertel je klanten over de veranderingen;
  • Je kunt nog steeds zichtbaarheid kopen met Facebookadvertenties;

Wil je nog meer artikelen lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.