020 2 141 009

Zo haal je het maximale uit influencer marketing

Online is er steeds meer aandacht voor influencer marketing: een persoon met veel bereik inzetten om je producten en diensten bekend(er) te maken. Influencers zijn een goede manier om extra dicht bij je doelgroep komen. Maar ook hier geldt: kom voorbereid. Je wilt immers het maximale uit je influencer campagne halen, toch? Optimoose zet de beste tips voor je op een rij.

1. Definieer duidelijke doelen

Een influencer is een mens en geen kanaal, zoals bijvoorbeeld Facebook. Het kan daarom verleidelijk zijn om anders om te gaan met je campagne. Toch is het belangrijk om influencers te behandelen als een collega-merk, want dat is precies wat ze zijn. Net als dat je met andere bedrijven duidelijke doelen opstelt, is dat ook hier van belang. Wat wil je halen uit je campagne? Wil je je merkbekendheid vergroten of wil je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep aantrekken? Wees duidelijk over wat je precies wil en pas daar de marketingstrategie op aan.

2. Maak budget vrij

Influencer marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing, maar onderschat het niet. De influencers zijn een merk en merken betaal je niet met gratis spullen of uitnodigen voor het kerstdiner. Zorg ervoor dat je een deel van je marketingbudget reserveert om te investeren.

3. Wees vindbaar

De influencers bereiken -als de campagne goed gaat- een groot publiek. Als mensen vervolgens naar jouw bedrijf gaan zoeken, dan wil je gevonden worden. Zorg er daarom voor dat je bedrijf online vindbaar is. Een goed werkende responsive website is onmisbaar, maar ook profielen op sociale media zijn van belang.

Tip: je hoeft niet óveral te zijn, maar let erop dat de kanalen die je gebruikt actueel en relevant blijven. Dit kan je doen door regelmatig foto’s te plaatsen van hoe het achter de schermen gaat of door bijvoorbeeld blogposts te schrijven.

4. Kies je marketingstrategie

Kies je voor offline marketing? Dan kun je kiezen uit onder andere folders, advertenties in kranten en billboards. Online is er nóg meer keuze en ook bij influencer marketing zijn er verschillende mogelijkheden: langetermijnsamenwerkingen en campagne matige samenwerkingen.

Bij campagnematige samenwerkingen gaat het om een eenmalige samenwerking. Deze manier van influencer marketing wordt vaak gebruikt als er een nieuw product of dienst wordt gelanceerd. Ga je voor een langetermijnsamenwerking? Dan is je campagne niet slechts een eenmalige reclame. De influencer in kwestie draagt voor langere tijd bij aan de marketing van jouw bedrijf. Deze vorm zorgt ervoor dat de doelgroep meer vertrouwen krijgt in de boodschap die de influencer uitdraagt. Indirect krijgt de doelgroep zo ook meer vertrouwen in jouw bedrijf. Bepaal van te voren welke vorm het beste past bij jouw doel.

5. Welk soort influencer kies je?

Ook de influencers zelf kunnen onderverdeeld worden in verschillende categorieën:

  • Micro-influencer
  • Influencer
  • Top-influencer

De micro-influencer is iemand die online een klein, maar groeiend bereik heeft. Deze influencer is vaak nog niet aangesloten bij een agentschap en maakt content omdat hij of zij daar simpelweg plezier in heeft. Ook is de doelgroep van deze influencer vaak nog niet helemaal in kaart gebracht. De influencer is een doorgegroeide micro-influencer. Content die geplaatst wordt valt steeds vaker op en bedrijven sturen gratis producten in de hoop gepromoot te worden. De top-influencer daarentegen is een merk van zichzelf geworden en heeft een duidelijk verdienmodel. Contact met een top-influencer gaat vaak via een agentschap en prijzen voor een samenwerking zijn vaak vooraf bepaald.

Het is belangrijk om vooraf te bepalen met wel soort influencer je in zee gaat. Dit is afhankelijk van je budget, maar ook van de indruk die je wil achterlaten. Beoordeel de influencer niet alleen op de content op één platform, maar kijk ook wat voor uitlatingen deze doet via andere kanalen. Past dit bij jouw bedrijf?

6. Wees creatief

Dagelijks worden er miljoenen foto’s geplaatst op sociale media. Dit maakt het steeds moeilijker om op te vallen. Bij een simpele productfoto of iemand die monotoon vertelt hoe nuttig sommige diensten zijn, klikken we het liefst zo snel mogelijk weg. Er zijn immers genoeg andere video’s en foto’s die wél leuk zijn om naar te kijken. Zorg er daarom voor dat de influencer op een creatieve manier content deelt met je doelgroep. Maak ook hierover duidelijke afspraken. Wie maakt de content? Gaan jullie samen nadenken over de vorm of krijgt de influencer slechts enkele instructies en geef je het daarna uit handen?

Kortom:

  • Stel duidelijke doelen op;
  • Zorg voor budget;
  • Wees online vindbaar;
  • Bepaal je marketingstrategie;
  • Kies het soort influencer dat het beste bij jouw doelen past;
  • Creatieve content is onmisbaar.

Wil je nog meer lezen over online vindbaarheid? Lees verder op onze blog.