020 2 141 009

Zo speel je effectief in op voice search: de nieuwe spraaktechnologie

Het zal je niet verbazen: de online wereld is altijd in beweging en de nieuwste ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Ook bij voice search, waarbij je mondeling een zoekopdracht laat uitvoeren. Siri of Alexa (smart speakers) zijn in sommige huishoudens al niet meer weg te denken. Even een timer zetten voor de pasta of online boodschappen doen, beide assistentes helpen je graag. Maar hoe haak je hier op in en zorg je er tegelijkertijd dat je online goed vindbaar blijft?

Waarom focussen op voice search?

Wellicht denk je nu nog dat dit een ver-van-mijn-bed-show is. Maar wist je dat 20% van alle zoekopdrachten tegenwoordig via voice search gaan? Reden genoeg om ook stemgestuurde zoekopdrachten mee te nemen in je strategie om beter gevonden te vonden online.

Zo werkt voice search

Wanneer een zoekopdracht mondeling gegeven (en dus niet wordt getypt zoals ‘vroeger’) wordt, heeft de gebruiker vaak geen tijd of geduld om de vraag uit te typen. Of de gebruiker kiest gewoon voor de snelste en uiteindelijk de gemakkelijkste weg. Daar tegenover staat wel dat het antwoord snel gevonden moet worden. Daarom is het, net als bij SEO, van belang om te zorgen dat je de juiste zoekwoorden selecteert. Daarbij geldt: hoe specifieker hoe beter. Waarom? Omdat mondeling de vragen vaak letterlijker worden gesteld. Waar bij een getypte zoekopdracht mensen zoeken naar ‘schoenen zwart 42 Amsterdam’, wordt mondeling de vraag vaak uitgebreider gesteld: ‘Waar in Amsterdam kan ik zwarte schoenen kopen in maat 42?’. Bedenk dus altijd goed welke vraag je probeert te beantwoorden, welke informatie moet Siri of Alexa snel kunnen tonen?

Waarom is voice search zo belangrijk?

Voice search wordt de laatste tijd steeds populairder. Dit komt doordat het bekender wordt, maar ook omdat gebruikers steeds beter begrepen worden door de technologie en het daardoor als een effectief middel wordt beschouwd. Vooral omdat gebruikers steeds beter begrepen worden. Waar vroeger nog weleens dingen verkeerd gingen en foute interpretaties grappige situaties opleverden, is de voice search tegenwoordig zo ontwikkelt dat apparaten precies weten hoe we verbaal communiceren. Je kunt je vragen kwijt bij Siri (van Apple), Alexa (Amazon), Google-assistent (van, verrassend, Google) en Cortona, (de virtueel assistent van Microsoft). Wanneer deze online-assistentes je niet begrijpen dan krijg je tegenwoordig zelfs een wedervraag. Zo kunnen bezoekers via na een kort dialoog alsnog antwoord krijgen op hun vraag.

Zo zorg je ervoor dat jouw site bovenaan verschijnt bij voice search:

1. Let op de laadtijd

Een van de meest belangrijke focuspunten bij voice search SEO is de laadtijd van je website. Google neemt namelijk de laadtijd mee om de ranking van de website te bepalen. Hoe langer het duurt om een website te laden, hoe lager de positie. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een voice search resultaat gemiddeld binnen 4,6 seconden geladen is.

2. Zorg voor een beveiligde website

Daarnaast geeft Google voorrang aan websites die beveiligd zijn, voor een veilige uitwisseling van gegevens. Zorg er daarom voor dat de website gebruik maakt van een https-verbinding. Ook dit weegt mee in je vindbaarheid online.

3. Zorg voor korte en krachtige antwoorden

Goede, duidelijke en vooral korte antwoorden zijn ontzettend belangrijk bij voice search. Google heeft een voorkeur voor korte en precieze antwoorden. Leuk om te weten: het gemiddelde antwoord bij een voice search bestaat uit 29 woorden. Wanneer het resultaat gemakkelijk te begrijpen is, zal de kans op zichtbaarheid ook groter zijn. Een uitgebreide FAQ(pagina waarin alle veelgestelde vragen worden opgesomd en beantwoord kan ook bijdragen aan je vindbaarheid. Doordat je zelf de vragen al stelt én voorziet van een duidelijk en bondig antwoord kan deze gemakkelijk worden herkend door de voice search.

4. Denk aan een mobiele versie

Zorg ervoor dat je website goed functioneert op een mobiele telefoon. De meeste voice searches worden namelijk uitgevoerd op een mobiel apparaat. Investeer daarom in een goede responsie versie van je website.

Wil je hulp bij het optimaliseren van je website en je bereik vergroten? Neem vooral contact met ons op. We helpen je graag!