020 2 141 009

Zo maak je in 6 stappen de perfecte zoekwoordanalyse

Er zijn meer dan 330.6 miljoen geregistreerde websites op het internet en dagelijks worden er meer dan 4 biljoen zoekopdrachten ingevoerd op Google.  En hoeveel zoekopdrachten ook, het is zaak om ervoor te zorgen dat jouw website óók gevonden wordt. Dit kan door het optimaliseren van je SEO en het inzetten van SEA. Bij allebei zijn de juiste zoekwoorden cruciaal. Gelukkig ontdek je met een zoekwoordanalyse welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw product of dienst en legt Optimoose in deze blogpost uit hoe je zo’n zoekwoordanalyse uitvoert.

Wat is een zoekwoordanalyse?

Het woord zegt het al: een analyse naar zoekwoorden. Met een zoekwoordanalyse ontdek je welke zoekwoorden (ook wel zoekopdrachten, focus keywords, of zoektermen genoemd) jouw doelgroep gebruikt. Met een goede zoekwoordanalyse kun je naast inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep ook nieuwe kansen ontdekken.

Voordelen zoekwoordanalyse

Een goede zoekwoordanalyse zorgt er namelijk voor dat je kunt zien hoe je doelgroep online naar iets zoekt, waarnaar je doelgroep zoekt, op welke manier dat gebeurt en welke woorden daarbij gebruikt worden. Met al deze informatie kun je daarna meer focus aanbrengen in je SEO-strategie wat ervoor zorgt dat je website (nog) beter gevonden wordt online.

Het zoekwoordanalyseproces

Zoekwoordanalyse Optimoose

1. Breng je eigen doelgroep in kaart

We gaan er natuurlijk van uit dat je al weet voor wie jouw producten of diensten bedoeld zijn en wie je wil bereiken, maar het kan geen kwaad om het toch te benoemen. Alleen als je weet wie je wil aanspreken kun je effectief aan de slag met SEO.

2. Ontdek zoekwoorden

Dit is de meest tijdrovende klus, maar tegelijkertijd ook één van de belangrijkste stappen. Ga op onderzoek uit om te ontdekken welke zoekwoorden opduiken in jouw branche en niche. Dit kan op verschillende manieren:

1. Offline

Spit folders, krantenartikelen en nieuwsberichten door die te maken hebben met jouw producten of diensten. Welke (kern)woorden komen daarin voor?

2. Online

Bekijk in zoekmachines als Google welke woorden vaak verschijnen als je zoekt naar concurrenten die (ongeveer) dezelfde doelgroep willen aanspreken. Maar let ook op de woorden die gebruikt worden in online advertenties, naar vragen die mensen stellen op fora en woorden die worden gebruikt in blogs over jouw producten of diensten. En vergeet ook niet jargon en synoniemen te gebruiken tijdens je zoektocht.

3. Gebruik hulpprogramma’s

Daarnaast kun je ook gebruik maken van hulpprogramma’s die op een overzichtelijke manier weergeven hoe je relevante zoekwoorden kunt vinden. Bijvoorbeeld Google Trends, de zoekwoordplanner van Google of Twitter Search.

Maak een bestand aan waarin je alle relevante zoekwoorden die je tegenkomt opslaat en vul het bestand eens in de zoveel tijd aan. (Vooral wanneer zich een bepaalde ontwikkeling heeft voorgedaan in jouw branche of wanneer jouw diensten of producten onderwerp van nieuws zijn, is het goed om weer een ‘rondje zoekwoorden’ te doen.

3. Filteren

Nu heb je ongetwijfeld een ellenlange lijst aan zoekwoorden die op een manier van toepassing zijn op jouw bedrijf. Deze lijst kun je nu gaan groeperen. Google onderscheidt drie soorten zoekwoorden die je kunt aanhouden om de woorden te ordenen:

1. Brede zoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden die vaak bestaan uit drie of meer woorden. De meeste zoekopdrachten bij Google bestaan uit brede zoekwoorden. Wie brede zoekwoorden gebruikt krijgt ook resultaten te zien die passen bij variaties  op de ingevoerde woorden. Dus focus je op brede zoekwoorden, dan worden ook mensen die per ongeluk een zoekwoord hebben gebruikt dat aansluit bij jouw website (dit kan dus ook komen door een spelfout) naar jouw website geleid. Het voordeel hiervan is wel dat je een breder publiek aanspreekt, maar daar staat tegenover dat er ook vaker minder relevante bezoekers tussen zitten.

2. Woordgroep

Een woordgroep is een reeks van woorden die bij elkaar hoort. Wanneer jouw website zich gaat focussen op een bepaalde woordgroep dan wordt-ie weergeven wanneer zoekopdrachten sterk overeenkomen met de woordgroep en er slechts woorden vóór of ná de woordgroep zijn toegevoegd. Wordt er een woord toegevoegd in het midden van de woordgroep (dus wanneer de reeks wordt onderbroeken), dan matcht de zoekopdracht niét met de reeks en wordt de site of pagina niet getoond.

3. Exact zoekwoord

Dit wordt ook wel een ‘topwoord’ genoemd. Hierbij worden resultaten weergegeven die exact of in sterke mate overeenkomen met het ‘topwoord’ dat bestaat uit één woord. Maar ook hier geldt: woorden die zich vóór of ná het exacte zoekwoord bevinden (en niet van invloed zijn op de intentie achter de zoekopdracht) verhinderen de zoekopdracht niet.

Dus in het kort:

Brede zoekwoorden luisteren niet zo nauw en tonen ook resultaten die in de buurt komen van de zoekwoorden (ook als er spelfouten of synoniemen zijn gebruikt).
Een woordgroep toont zoekresultaten die overeenkomen met een aantal woorden in dezelfde volgorde (en eventueel woorden die ervoor of erna zij toegevoegd).
En een exact zoekwoord toont alleen zoekresultaten die exact overeenkomen met het woord of een synoniem daarvan zijn.

En nu weer terug naar het zoekanalyseproces. We zijn nog steeds bij filteren (stap 3). Naast het groeperen van de zoekwoorden, kun je ook een aparte lijst maken met conversiewoorden. Dit zijn woorden die de conversie in werking zetten. Kopen bijvoorbeeld of downloaden en aanvragen. (Deze zul je tijdens stap twee ongetwijfeld tegen zijn gekomen.)

4. Uitvoeren

Nu je een overzicht hebt van de zoekwoorden die (het meest) relevant zijn voor jouw website en producten of diensten is het tijd om met deze informatie aan de slag te gaan. Ga je aan de slag met Google AdWords? Dan kun je jouw zoekwoordenselectie gebruiken om op te focussen, maar de basis, de SEO, vraagt iets meer tijd.

  • Na de zoekwoordenanalyse is het zaak om te bepalen welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw website. Deze kunnen vervolgens geïmplementeerd worden in de structuur van je website.
  • Verwerk de zoekwoorden ook in de metatags en landingspagina’s van je website. Goed om te weten: bepaalde vaktermen en jargon zijn niet per se relevant voor je structuur, maar wel voor metatags en landingspagina’s. Vandaar dat dit punt apart wordt genoemd. Sterker nog: zorgt er ten alle tijden voor dat de structuur van je website toegankelijk en duidelijk blijft voor bezoekers (en laat daarin jargon achterwegen).
  • Communiceer je (nieuwe) keuzes met de content schrijvers zodat zij ook in de komende artikelen en teksten de nieuwe zoekwoorden implementeren.

5. Analyseren

Vergeet niet voordat je begint met de nieuwe zoekwoordenkoers een nulmeting op te stellen. Hoe goed wordt jouw website nu al gevonden, hoeveel bezoekers komen er per maand voort uit online zoekopdrachten en wat is de conversie die daarbij hoort? Dit zorgt ervoor dat de groei van je website goed kan worden bijgehouden en je inzicht krijgt in wat wel en niet werkt.

6. Reflecteren

Houdt de statistieken van je website bij en stuur bij waar nodig. Blijven de gewenste resultaten uit? Dan kan het de moeite waard zijn om de eerste stappen van dit zoekwoordenanalyseproces te herhalen en een nieuwe/andere focus aan te brengen.

Wat ook kan is een zoekwoordenanalyse laten uitvoeren door een externe partij. Want zoals ook aan het begin van dit blog gezegd: er gaat nogal wat tijd zitten in dit proces, ondanks dat het achteraf (mits juist uitgevoerd) z’n vruchten afwerpt.

Wil je meer informatie over zoekwoorden of het uitbesteden daarvan? Schroom vooral niet ons te contacten, we helpen je graag. Liever andere artikelen lezen over online vindbaarheid? Dat kan op onze blog.

Zoekwoordanalyse Optimoose